آدرس فروشگاه مصطفی : تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع حافظ، پاساژ حافظ، پلاک 37    تلفن : 66726191 - 66701244 - 66701463 - 66716441   موبایل : 09121241979

     دوربینی برای به تصویر کشیدن اکشن و حرکت   95/10/24

بررسی دوربین عکاسی Sony a6500

 

دوربین عکاسی Sony a6500 سطح بالاترین دوربین بدون آینه APS-C شرکت سونی، یک دوربین عکاسی و تصویربرداری 24 مگا پیکسل با سیستم لرزه گیر داخلی است. این دوربین در این خط از دوربین های سونی بالاتر از مدل تقریبا مشابه a6300 بوده، یک صفحه نمایش لمسی و سیستم لرزه گیر داخلی را به این دوربین اضافه می کند.

ویژگی های برجسته دوربین Sony a6500:

  • سنسور تصویر 24MG APS-C CMOS با 425 نقطه فوکوس تشخیص فاز
  • منظره یاب الکترونیکی OLED با رزلوشن 2.36 میلیون نقطه
  • صفحه نمایش لمسی قابل خم
  • سیستم لرزه گیر اپتیکال 5 محوره در داخل بدنه
  • حداکثر سرعت عکسبرداری 11 فریم در ثانیه به مدت 300 فایل JPEG / 100 فایل Raw
  • حداکثر سرعت شاتر 1.4000 ثانیه

از قرار معلوم، بسیاری از مشخصات و ویژگی های اصلی دوربین عکاسی Sony a6500 با مدل a6300 مشترک هستند، که خود این مدل قبلی دوربین برجسته و بسیار قابلی است. تفاوت های اصلی این دو مدل استفاده از یک صفحه نمایش لمسی، سیستم لرزه گیر داخل بدنه و یک تراشه پردازش Front End LSIبرای فراهم کردن پردازش سریعتر و پیچیده تر است. برخی تغییرات جزئی از قبیل اضافه شدن یک حالت نورسنجی نقطه هایلایت نیز ایجاد شده اند. از حساسیت به لمس صفحه نمایش دوربین عکاسی a6500 می توانید به انتخاب خود برای دو کار استفاده کنید: به عنوان یک صفحه لمسی برای تغیر موقعیت نقطه فوکوس و فعال کردن فوکوس و شاتر، یا به عنوان یک پد لمسی زمانی که دوربین را مقابل چشم خود می گیرید.

افزایش قدرت پردازش اطلاعات دوربین عکاسی a6500 دوربین سریع تری را نوید می دهد، دوربینی که حتی در زمان گرفتن شات های متوالی امکان بررسی فوری و آنی تصاویر را فراهم می کند. در این دوربین جدید سیستم منوی قبلی شرکت سونی نیز شاهد تغییرات و ارتقاء های ضروری بوده است و برای تشخیص و به خاطر سپردن آسان تر بخش های مختلف منو کد رنگ نیز به آن اضافه شده است.

این تغییر در منو و اضافه شدن روش سریع تری برای تنظیم نقطه فوکوس دو مورد از اشکالات اصلی مدل a6300 را برطرف می کند. با این حال، شرکت سونی هیچ ادعایی درباره ارتقاء این مدل جدید از نظر شاتر رولینگ و زمان ضبط تصویر نکرده است. دوربین a6300 با آخرین نسخه سفت افزار خود قادر به ضبط فیلم های 4K به مدت 29 دقیقه و 59 ثانیه کاملی است که دوربین امکان آن را فراهم می کند، اما این امر اغلب در شرایطی که درجه محیطی بالا باشد امکان پذیر نیست. به ادعای شرکت سونی حداکثر زمان ضبط 4K این دو دوربین 20 دقیقه است.

دوربین عکاسی سونی a6500 بر خلاف اینکه به عنوان یک مدل سطح بالا به بازار عرضه شده است از همان طراحی بدنه (و آرایش پیچ های تنظیم) دو مدل سطح متوسط a6300 و سطح پایین a6000 استفاده می کند. با وجودی که هر سه ی این دوربین ها دارای دو پیچ تنظیم هستند، اما این پیچ های تنظیم به گونه ای آرایش یافته اند که هر دو باید با انگشت شست کنترل شوند و این آرایش برای افرادی زیاد مستلزم این است که به هنگام تعویض بین این دو پیچ باید موقعیت دست خود را تغییر دهند. این این محدودیت در مورد دوربین سطح پایین a6000 منطقی است اما در مورد دوربین سطح بالایی با قیمت 1400 دلار طراحی قابل قبولی نیست.

بدنه و کنترل ها

در کنترل ها و رابط کاربری دوربین عکاسی سونی a6500 برخی تغییرات کوچک و برخی تغییرات بزرگ اعمال شده است. کنترل های فیزیکی این دوربین تقریبا همان هایی هستند که در مدل a6300 نیز دیده می شود: این مدل جدید نیز مثل قبل دارای یک پیچ کنترل در صفحه بالا و یک چرخ کنترل عقب است، اما دکمه C1 به صفحه بالای دوربین نقل مکان کرده است، که یک دکمه C2 دیگر نیز به آن اضافه شده است (و تعداد دکمه های قابل تنظیم سفارشی دوربین را به دوربین های سری a7 می رساند). صفحه نمایش لمسی نیز برای تنظیم نقطه فوکوس خودکار به این مدل جدید اضافه شده است.

قبلا در بررسی های سایر دوربین های سونی اشاره کرده بودیم که سیستم منوی این شرکت چندان سرراست نیست و خوشبختانه شرکت سونی در دوربین Sony a6500 تغییرات گسترده ای را برای سازماندهی مجدد این منو اعمال کرده است. قابلیت های مشابه نظیر فوکوس خودکار و تنظیمات ضبط فیلم در کنار هم در تب های رنگ بندی شده قرار گرفته اند، که باعث می شود به خاطر سپردن محل یک تنظیم بخصوص آسان تر شود. متاسفانه در این سیستم منوی جدید نیز هنوز تب «My Menu یا منوی سفارشی» برای ذخیره کردن تنظیمات پرکاربرد کاربر و دسترسی سریع به آنها وجود ندارد.

دوربین Sony a6500 در دست

   

دستگیره دوربین عکاسی Sony a6500 در مقایسه با مدل a6300 ارتقاء یافته است. دستگیره حجیم تر و گودتر این دوربین با توجه به استفاده از لنزهای تله فوتوی بزرگ طراحی شده است.

منظره یاب الکترونیکی

دوربین Sony a6500 از همان منظره یاب الکترونیکی بکار رفته در مدل a6300 استفاده می کند: یک صفحه نمایش OLED با رزلوشن 2360 کیلو نقطه همراه با اجزاء اپتیکالی که با یک لنز 50mm بزرگنمایی 1.07x را فراهم می کنند (که معادل با 0.7x در دوربین های فول فریم است).

در سمت راست منظره یاب نیز یک سنسور چشم قرار دارد، که به این معنی است که دوربین Sony a6500 می تواند نما را بطور خودکار بین منظره یاب و صفحه نمایش عقب تعویض کند. در اطراف منظره یاب و سنسور چشم هود لاستیکی گودی کار شده است که به خوبی جلوی نور اضافی را می گیرد (البته افرادی که از عینک استفاده می کنند در صورتی که دامنه تنظیم دیوپتر -3 - +4m-1 دوربین برای استفاده مستقیم از منظره یاب برای آنها کافی نباشد، باید برای مسدود کردن نوری که از فاصله بین صورت و عینک آنها می آید، فکری بکنند).

زمانی که صفحه نمایش در وضعیت عادی خود نباشد، منظره یاب الکترونیکی دوربین Sony a6500 غیر فعال می شود. در این مدل جدید نیز امکان استفاده از منظره یاب با نرخ نوسازی تصویر 120 فریم در ثانیه نیز وجود دارد.

قابلیت Gamma Display Assist

 

استفاده از یک منحنی گامای تخت نظیر S-Log2 یا S-Log3 باعث می شود تصویر پیش نمایش ظاهر رنگ و رو رفته داشته باشد. قابلیت Gamma Display Assist یا دستیار نمایش گاما یک پیش نمایش اصلاح شما را در اختیار شما قرار می دهد، تا دوربین در زمان استفاده از این تنظیمات منحنی گاما قابل مصرف تر بشود.

تنظیم Gamma Display Assist یا دستیار نمایش گاما یکی دیگر از قابلیت ها و ویژگی هایی است که از دوربین a7S II در دوربین a6500 وام گرفته شده است. این قابلیت این امکان را برای کاربران فراهم می کنند در زمان عکاسی با یک حالت پروفایل عکس بسیار تخت یک منحنی اصلاح گاما را بر روی صفحه نمایش اعمال کنند، به این معنی که می توانید برای داشتن آزادی عمل بیشتر در زمان ویرایش پس از تولید یک تصویر با کنتراست بسیار پایین را بگیرید، اما در زمان گرفتن آن یک پیش نمایش کنتراست بالای هدفمند را در اختیار داشته باشید.

عمر باطری

 

دوربین Sony a6500 از همان باطری NP-FW50 استفاده می کند که در سایر دوربین های E-mount این شرکت استفاده شده است. خبر بد این است که سیستم لرزه گیره داخل بدنه و صفحه نمایش لمسی تاثیر منفی ای بر روی عمل باطری گذاشته اند.

عمر باطری اسمی این دوربین 350 شات با هر بار شارژ کامل باطری اعلام شده است، که در مقایسه با مدل های قبلی کاهش قابل ملاحظه ای است.

ایزو خودکار (Auto ISO)

در دوربین سونی a6500 این امکان وجود دارد که بتوانید آستانه حداقل سرعت شاتری که ایزو در آن تغییر می کند را تعیین نمایید؛ می توانید کران بالا و پایینی که دوربین در حالت ایزو خودکار استفاده می کند را نیز تنظیم کنید. نکته دیگری که وجود دارد این است که می توانید این حداقل سرعت شاتر را برای یکی از دکمه های سفارشی دوربین تعیین کنید، که امکان دسترسی مستقیم به آن را فراهم می کند. این دوربین همچنین دارای 5 گزینه آستانه خودکار است (از گزینه Slower یا کندتر تا گزینه Faster یا تندتر) است، که یک آستانه سرعت شاتر مرتبط با یک فاصله کانونی را حفظ می کند.

دوربین سونی a6500 امکان استفاده از ویژگی ایزو خودکار در حالت نوردهی دستی را همراه با جبران نوردهی فراهم می کند که عملکرد بسیار خوبی است و بدین شکل می توانید میزان روشنایی که قصد دارید دوربین حفظ کند را تعیین نمایید. این ویژگی می تواند هم در عکاسی و هم در تصویربرداری برای زمانی مفید باشد که قصد داشته باشید تنظیمات نوردهی را خودتان تنظیم کنید و بقیه کار را به دوربین بسپارید.

کنترل های لمسی

در صورتی که تصمیم بگیرید به جای مدل a6300 دوربین سونی a6500 را بخرید، صفحه نمایش لمسی مهمترین ارتقائی است که از آن بهره مند خواهید شد. متاسفانه چنین به نظر می رسد شرکت سونی در این مدل جدید از صفحه نمایش دوربین سطح پایین a5100 استفاده کرده است. از این صفحه نمایش می توانید برای تعیین مستقیم نقطه فوکوس خودکار از طریق لمس کردن نقطه مورد نظر خود بر روی صفحه یا به عنوان یک پد لمسی برای حرکت دادن نقطه فوکوس خودکار در زمان گرفتن عکس از طریق منظره یاب دوربین – که در حال حاضر پس از گذشت چند از معرفی آن برای اولین بار توسط شرکت پاناسونیک به یک قابلیت و رفتار استاندارد صفحه های نمایش لمسی دوربین ها تبدیل شده است – استفاده کنید.

اما استفاده از صفحه نمایش لمسی Sony a6500 در عمل به اندازه سایر رقبای این دوربین، خوب نیست. صفحه نمایش این دوربین کند و با تاخیر عمل می کند و گاهی در ثبت کردن لمس های سریع مشکل دارد، در نتیجه نباید از آن سرعت واکنشی در حد تلفن های هوشمند را انتظار داشته باشید. در حالت Touchpad یا پد لمسی، کنترل نقطه فوکوس خودکار همواره نسبی و مطلق نیست. این جمله به این معنی است که در این حالت تنها می توانید انگشت خود را بر روی صفحه نمایش کشیده و نقطه فوکوس خودکار را در کادر خود حرکت دهید و این امکان وجود ندارد که با لمس نقطه مورد نظر خود مکان دقیق آن را تعیین کنید. البته این امکان وجود دارد که هر دو رفتار فعال نمایید.

برخورد بینی کاربر با صفحه نمایش به هنگام گرفتن عکس از طریق چشمی باعث قفل شدن نقطه فوکوس خودکار می شود. Sony a6500 را می توانید به گونه ای تنظیم کنید که بسته به گزینه انتخابی شما تنها بخشی از صفحه نمایش برای تعیین نقطه فوکوس خودکار از طریق لمس فعال باشد (در این حالت با کشیدن انگشت کل صفحه نمایش برای انتخاب نقطه فوکوس خودکار فعال می شود). امکان استفاده از فوکوس لمسی در هنگام ضبط فیلم با Sony a6500 وجود دارد و می توانید سرعت فوکوس را برای ایجاد فوکوس کشی های نرم و آهسته تغییر دهید. اما قابلیت لمس و رهگیری این دوربین محدود به گزینه Center Lock-on AF (قفل فوکوس خودکار مرکزی) محدود است (حالت های ناحیه قفل فوکوس خودکار که فوکوس دقیق تری را ارائه می کنند در ضبط فیلم وجود ندارند). این به این معنی است هر بار که اقدام به ضبط فیلم کنید باید این قابلیت را مجدد فعال کنید یا هنگام گرفتن عکس تایید کنید که کارکرد صفحه نمایش لمسی را بدست گیرد.

منوی کاربری سفارشی

 

منوی Function (Fn) این امکان را برای شما فراهم می کند به 6 یا 12 تنظیمات پرکاربرد خود دسترسی سریع و مستقیم داشته باشید. با این وجود، این منو حساس به لمس نیست و در نتیجه باید با کنترل چهار طرفه a6500 با آن کار کنید. می توانید محل نمایان شدن هر تنظیم را انتخاب کنید، به این معنی که می توانید تنظیمات مرتبط را در کنار هم قرار بدهید (به عنوان مثال، گزینه های مربوط به عکاسی را در سمت راست و گزینه های تصویربرداری را در سمت چپ قرار دهید). منوی کاربری سونی a6500 از این قابلیت برخوردار است که می توانید آن را برای حالت های عکاسی و تصویربرداری به صورت جداگانه سفارشی کنید، زیرا تنظیماتی که باید به آنها دسترسی داشته باشید اغلب به میزان قابل ملاحظه ای تغییر می کنند.

کارکردها و گزینه های زیر را می توانید در منوی کاربری قرار دهید:

کارکردها و گزینه ها

• [Movie] Marker Display
• [Stills] Silent Shooting
• SteadyShot
• SteadyShot Adjust.
• SteadyS. Focal Len.
• [Stills] Finder Frame Rate
• Zebra
• Grid Line
• Live View Display
• Gamma Disp. Assist
• Shoot Mode
• Not Set

• White Balance
• Priority Set in AWB
• DRO/Auto HDR
• Creative Style
• Picture Effect
• Picture Profile
• [Stills] Soft Skin Effect
• Peaking Level
• Peaking Color
• Smile/Face Detect.
• [Stills] Auto Obj. Framing
• S&Q Frame Rate
• Audio Rec Level
• Audio Level Display

• [Stills] Quality
• [Stills] Image Size
• [Stills] Aspect Ratio
• Drive Mode
• Selftime during Brkt
• Focus Mode
• Focus Area
• Center Lock-on AF
• Exposure Comp.
• ISO
• ISO AUTO Min. SS
• Metering Mode
• Flash Mode
• Flash Comp.

عجیب اینکه، نمی توانید گزینه فریم ریت / کیفیت تصویر فیلم را به عنوان یکی از گزینه ها به منوی کاربری دوربین اضافه کنید. برای دسترسی به این گزینه ها باید به منوی اصلی دوربین مراجعه کنید.

عملکرد دوربین Sony a6500

دوربین دیجیتال Sony a6500 نیز مثل مدل قبلی دارای 425 نقطه تشخیص فاز بر روی سنسور تصویر خود است و حداکثر سرعت عکسبرداری نیز همان 11 فریم در ثانیه در مدل قبلی است (8 فریم در ثانیه در نمای زنده)، اما به دلیل اضافه شدن تراشه Front-end LSI به آن حجم بافر آن به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این افزایش حجم این امکان را برای دوربین فراهم می کند در یک انفجار تا حداکثر 300 فریم JPEG استاندارد (یا 100 فریم در حالت JPEG + Raw) را به تصویر بکشد. این میزان برابر با 29 ثانیه عکسبرداری متوالی (9 ثانیه در حالت دوم) است.

در دنیای واقعی، افزایش حجم بافر، سرعت توالی بالاتر و سیستم فوکوس خودکار عالی همگی دوربینی را تشکیل می دهند که برای عکاسی ورزشی و اکشن ایده آل است. ما با دوربین عکاسی دیجیتال Sony a6500 از یک بازی بسکتبال با استفاده از حالت عکاسی متوالی 8 فریم در ثانیه در نمای زنده عکاسی کردیم و هرگز با مشکل پر شدن بافر روبرو نشدیم. ما در تجربه خود شاهد بودیم که افزایش نرخ نوسازی تصویر منظره یاب به 120 فریم در ثانیه به دنبال کردن بهتر سوژه کمک می کند. منظره یاب دوربین در این نرخ نوسازی تقریبا هیچ تاخیری ندارد. بین فشار دادن دکمه شاتر و شروع عکسبرداری انفجاری نیز تاخیری وجود ندارد.

 

این تصویر بخشی از یک توالی طولانی است. ISO 6400، 1.100 ثانیه در F2.8.

در زمان خالی شدن بافر دوربین عکاسی دیجیتال a6500 امکان باز کردن منوی دوربین وجود ندارد، اما می توانید منوی کاربری را باز کرده و برخی از تنظیمات را تغییر دهید، اما نه همه آنها را. به عنوان مثال، امکان تغییر دادن حالت درایو، فلاش، و تنظیمات کیفیت تصویر وجود ندارد؛ اما می توانید به حالت فوکوس، ناحیه فوکوس، ایزو، نورسنجی، جبران نوردهی، توازن نورسفید، و سبک های ابتکاری (بسته به اینکه منوی کاربری خود را به چه شکلی سفارشی کرده باشید) دسترسی داشته باشید.

سیستم لرزه گیر

اضافه شدن سیستم لرزه گیر داخلی ویژگی خوبی در دوربین عکاسی دیجیتال سونی a6500 است. عمق بدنه این دوربین جدید در مقایسه با مدل قبلی (که فاقد لرزه گیر داخل بدنه است) تغییر خاصی نکرده است. زمانی که شرکت سونی این سیستم لرزه گیر را به دوربین های a7 II اضافه کرد، اندازه بدنه آنها از نظر عمق به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافت تا برای حرکت سنسور تصویر فضای کافی ایجاد شود.

 

24mm معادل

85mm معادل

200mm معادل

لرزه گیر روشن

لرزه گیر روشن

لرزه گیر روشن

لرزه گیر خاموش

لرزه گیر خاموش

لرزه گیر خاموش

ما آزمایش لرزه گیر تصویر استاندارد خود را با استفاده از لنزهای مجهز به سیستم لرزه گیر شرکت سونی (لنز واید 16-70mm F4 OSS و لنز تله 70-200mm F4 OSS) در دو فاصله کانونی 24mm معادل و 200mm معادل بر روی دوربین عکاسی دیجیتالی Sony a6500 انجام دادیم. در هر دو مورد، دوربین بطور متوسط به میزان 2.5 گام سرعت شاتر مزیت تثبیت تصویر در عکاسی بر روی دست ایجاد کرد.

بدون شک بسیاری از کاربران با این دوربین از لنزهای فاقد سیستم لرزه گیر استفاده خواهند کرد. در نتیجه ما سیستم لرزه گیره دوربین را با استفاده از لنز فاقد سیستم لرزه گیر (لنز 55mm F1.8 FE) در فاصله کانونی 85mm معادل نیز آزمایش کردیم. جالب اینکه، دوربین در این آزمایش نیز به میزان 2.5 گام مزیت ایجاد کرد. علت این تشابه رفتار با لنزهای مجهز به و فاقد سیستم لرزه گیر و صرفنظر از فاصله کانونی هر چه که باشد، کاربران می توانند از سیستم لرزه گیر داخلی دوربین عکاسی دیجیتالی a6500 انتظار 2.5 گام تثبیت تصویر را انتظار داشته باشند. این مقدار بدون شک در این کلاس از دوربین ها تراز اول نیست، اما در مقایسه با دوربین های فاقد سیستم لرزه گیر داخلی ارتقاء خوبی است.

فوکوس خودکار

دوربین عکاسی دیجیتالی سونی a6500 از همان سیستم فوکوس خودکار ترکیبی بکار رفته در مدل سطح متوسط a6300 استفاده می کند و عملکرد فوکوس خودکار آن نیز یکسان است. صفحه نمایش لمسی انتخاب نقاط فوکوس را کمی آسان تر می کند، البته سرعت واکنش آن به اندازه ای نیست که ما از صفحه نمایش یک دوربین 1400 دلاری انتظار داریم. با این حال، ترکیب سیستم فوکوس خودکار عالی و بافر ظرفیت بالا باعث می شود این دوربین جدید مدل بسیار خوبی برای عکاسی ورزشی باشد. در آینده با بررسی کامل این دوربین نقد کامل تری را درباره رفتار و عملکرد فوکوس خودکار Sony a6500 ارائه خواهیم کرد، اما در زیر بررسی کلی ای از این سیستم فوکوس خودکار را ارائه کرده ایم.

حالت های فوکوس خودکار

مثل دوربین های اخیر شرکت سونی، دوربین دیجیتالی Sony a6500 نیز دارای 7 حالت ناحیه فوکوس اصلی و نسخه های رهگیری Lock-on این حالت هاست. حالت Wide یا گسترده و نسخه Lock-on آن: این دو حالت ناحیه فوکوس خودکار ظاهرا همان کاری را انجام می دهد که حالت های Flexible Spot یا نقطه منعطف و نسخه های Lock-on آنها انجام می دهند. در این بین، حالت Center یا مرکزی تنها حالت ویژه ای از حالت Flexible Spot است. از طرف دیگر حالت Flexible Spot به گونه ای نیست که بتوانید اندازه آن را با استفاده از پیچ تنظیم یا صفحه نمایش گسترش دهید و این دوربین سه اندازه Flexible Spot جداگانه را به عنوان حالت های مستقل و اختصاصی ارائه میکند.

 

Sony a6500 دارای هفت حالت ناحیه فوکوس خودکار اصلی است: Wide، Zone، Center، سه اندازه Flexible Spot و حالت Expanded Flexible Spot. این دوربین برای تمام این حالت ها یم نسخه رهگیری Lock-on را نیز ارائه می کند.

علاوه بر این حالت های ناحیه فوکوس خودکار، دوربین دیجیتالی a6500 چند قابلیت فوکوس خودکار دیگر را نیز ارائه می کند، از قبیل تشخیص چهره، فوکوس خودکار تشخیص چشم Eye-AF و Center Lock-on AF(برای رهگیری و قفل کردن فوکوس بر یک سوژه متحرک به صورت خودکار) که بر روی حالت فوکوس انتخابی شما غلبه می کند. صفحه نمایش لمسی دوربین نیز پیچیدگی کار را یک پله افزایش می دهد. لمس صفحه نمایش نیز حالت ناحیه فوکوس خودکار انتخابی شما را از دور خارج کرده و بسته به اینکه در حال گرفتن عکس باشید یا فیلم و بسته به اینکه قابلیت Center Lock-on AF را فعال کرده باشید یا نه، رفتار فوکوس خودکار را تغییر می دهد. روی هم رفته، سونی باید تنظیمات و حالت های ناحیه فوکوس خودکار این سیستم فوکوس خودکار، که بسیاری از آنها گیج کننده و در برخی موارد زاید هستند، را تغییر دهد.

 

عملکرد فوکوس خودکار Sony a6500 عالی است. پردازشگر LSI جدید نیز حجم بافر دوربین را افزایش می دهد. ISO 6400، 1.1000 ثانیه در F2.8.

برخلاف همه پیچیدگی های خود، سیستم فوکوس خودکار شرکت سونی هنوز در یک حوزه پیشرفت نکرده است: دوربین های E-mount این شرکت هنوز هیچ گونه امکانی برای سفارشی سازی رفتار فوکوس خودکار را فراهم نمی کنند. اگر دوربین های هم ردیف این امکان را برای کاربران فراهم می کنند رفتار AF-C (فوکوس خودکار پیوسته) را از میزان حساسیت سیستم نسبت به سوژه های نزدیکتر گرفته تا میزان یکنواختی شتاب سوژه تنظیم کنند. دوربین دیجیتالی سونی a6500 چنین گزینه هایی را ارائه نمی کند و مثل تمام دوربین ها تا این تاریخ، عملکرد آن به اندازه ای خوب نیست که بتواند از این قبیل سفارشی سازی ها نفع ببرد.

عملکرد فوکوس خودکار

مثل مدل a6300، عملکرد فوکوس خودکار دوربین عکاسی بدون آینه Sony a6500 هنگام استفاده از لنزهای استاندارد، خارق العاده است. این دوربین سرعت بسیار بالایی در فوکوس دارد، و دارای یک منطقه فوکوس خودکار بسیار گسترده است که در آن می تواند سوژه ها را در سطح کادر دنبال کند. فوکوس خودکار این دوربین قادر است با دقت بسیار بالایی به چشم ها و چهره ها اولویت داده و آنها را دنبال کند. با این وجود، زمانی که تلاش کرده و کنترل را به دست گرفته و سوژه خود را مشخص کنید، توانایی دوربین در چسبیدن مطمئن و دقیق به سوژه مورد نظرتان ممکن است شما را ناامید کند: هر دو حالت Eye AF یا فوکوس خودکار تشخیص چشم و ناحیه Lock-on AF ممکن است از سوژه اصلی منحرف شده و بر روی سوژه دیگری قفل کنند. از طرف دیگر، تشخیص اولیه سوژه در حالت Lock-on AF نیز به اندازه برخی از بهترین دوربین های DSLR یا حتی حالت ناحیه فوکوس خودکار Wide خود دوربین عکاسی بدون آینه a6500 که در آن دوربین یک سوژه را به صورت خودکار انتخاب می کند، سریع نیست. در واقع، توانایی فوکوس خودکار این دوربین در حالت ناحیه فوکوس خودکار Wide و حالت های فوکوس خودکار تک نقطه فرق چندانی با بهترین دوربین های DSLRندارد – حتی در حداکثر سرعت 11 فریم در ثانیه دوربین. البته ما ترجیح می دهیم از حداکثر سرعت 8 فریم در ثانیه اسن دوربین استفاده کنیم، چون این فریم ریت یک نمای زنده از حرکت و اکشن مقابل دوربین را ارائه می کند.

سیستم فوکوس خودکار ترکیبی دوربین عکاسی بدون آینه سونی a6500 کاستی های خاص خود را نیز دارد: نبود نقاط فوکوس متقاطع در این سیستم به این معنی است که عملکرد دوربین در نور دشوار به اندازه ای که باید مطمئن نیست و عملکرد فوکوس خودکار در نور کم به میزان زیادی به این بستگی دارد که لنزی که بر روی دوربین می بندید تا چه اندازه سریع و روشن است. یکی از ویژگی های بسیار خوب این دوربین توانایی آن در ارائه فوکوس خودکار با لنزهای سایر تولید کنندگان است. با این حال، هنگام استفاده از این لنزها امکان دسترسی به حالت های Lock-on AF را از دست می دهید و نرخ های توالی عکسبرداری نیز همراه با فوکوس خودکار به 3 فریم در ثانیه محدود می شود. البته تشخیص چهره و رهگیری سوژه در حالت ناحیه Wide– که در آن قابلیت مشخص کردن سوژه خود را از دست می دهید – به خوبی با لنزهای سایر تولید کننده ها کار می کند.

فوکوس خودکار تصویربرداری

پوشش فریم گسترده پیکسل های تشخیص فاز، در ترکیب با یک صفحه نمایش لمسی، می توانند از دوربین بدون آینه Sony a6500 یک ابزار تصویربرداری خارق العاده بسازنند، بویژه اگر تمایل داشته باشید با فوکوس خودکار کار کنید. لمس سوژه خود در حالت ناحیه Flexible Spot فوکوس سریع و دقیقی را فراهم می کند، و می توانید سرعت فوکوس کشی را در 3 تناوب و گزینه مختلف تنظیم کنید: Fast یا تند، Normal یا عادی و Slow یا کند. گزینه تند اغلب منجر به پرش بیش از حد می شود، اما گزینه های عادی و کند فوکوس کشی بسیار نرمی را ایجاد می کنند.

در حالت ناحیه تمام خودکار (حالت ناحیه فوکوس خودکار Wide)، دوربین بدون آینه a6500 عملکرد خوبی در حفظ فوکوس بر روی چهره ها یا سایر سوژه های نزدیک به دوربین و مرکز کادر دارد. با این حال، اگر ویژگی [Movie] AF Tracking Sensitivity یا حساسیت رهگیری فوکوس خودکار [فیلمبرداری] را بر روی گزینه Responsive یا حساس تنظیم کنید، فوکوس خودکار دوربین ممکن است به یک عنصر در پس زمینه یا پیش زمینه صحنه منحرف شود. این رفتار حتی در حالت «لمس برای رهگیری» نیز دیده می شود، و علت آن می تواند این امر باشد که الگوریتم رهگیری سوژه برای یک لحظه سوژه را از دست می دهد.

بزرگترین شکایت ما از فوکوس خودکار تصویربرداری در دوربین بدون آینه سونی a6500 به قابلیت استفاده از آن برمی گردد. بسیاری از حالت های فوکوسی که می توانید در زمان عکاسی از آنها استفاده کنید، در تصویربرداری غیرفعال هستند، و سرعت واکنش صفحه نمایش لمسی دوربین در هنگام ضبط فیلم نیز مثل عکاسی پایین است. رفتار پیش فرض دوربین زمانی که در حالت ناحیه (خودکار) Wide بر روی صفحه نمایش بزنید کاملا گیچ کننده است: با این کار یه پیغام «فوکوس نقطه ای» چشمک زن را بدون هیچ اشاره ای به محل نقطه فوکوس خودکار بر روی صفحه نمایش دریافت می کنید. فوکوس نقطه ای چیست؟ این فوکوس در اصل یک اورراید Flexible Spot یا نقطه منعطف همراه با فعال بودن حلقه فوکوس دستی است و عملکرد آن شبیه به روشی است که لمس صفحه نمایش در حالت Wide در هنگام عکاسی در صورتی که حالت DMF (فوکوس دستی مستقیم) را فعال کرده باشید، حالت فوکوس را برای مدت کوتاهی بر روی حالت Flexible Spot سوئیچ می کند.

از طرف دیگر، فعال کردن رهگیری لمسی (لمس برای فعال کردن رهگیری) که ویژگی مطلوبی است که انتظار می رود کار کردن با آن مثل اغلب دوربین های رقیب و هم سطح ساده و سرراست باشد، بیش از اندازه دشوار است. در دوربین Sony a6500 برای فعال کردن این قابلیت ابتدا باید ویژگی Center Lock-on AF را از منوی دوربین فعال کنید، چون حالت های ناحیه آسان تر و مطمئن تر Lock-on AF در زمان فیلمبرداری غیرفعال هستند. و زمانی که به حالت عکاسی برمی گردید، باید یادتان باشد که این حالت ناحیه فوکوس را غیرفعال کنید، چون این حالت صفحه نمایش لمسی دوربین را در اختیار می گیرد، و این امر به این معنی است که قابلیت لمس صفحه نمایش برای تعیین کردن یک نقطه فوکوس خودکار در هر یک از حالت های Flexible Spot را از دست می دهید. این امر به این معنی نیز هست که در حالت فیلمبرداری برای برگشتن به حالت فوکوس نقطه ای نیز باید حالت Center Lock-on AF را غیرفعال کنید.

کیفیت تصویر

فرمت فایلRaw

از نظر ثبت جزئیات سوژه، عملکرد a6500 کاملا در حد مدل a6300 است، که تعجبی نداشته و باید گفت که بسیار خوب است. سنسور تصویر 24MP APS-Cبه اندازه ای بر روی لنزها فشار وارد می کند که عدم استفاده از فیلتر پایین گذر اپتیکال بر روی سنسور کم کم در حال رایج شدن است. با لنز شارپی که ما برای آزمایش استودیوی از آن استفاده می کنیم، ایجاد رنگ کاذب ناشی از مویر در جزئیات ظریف کنتراست بالا دیده می شود.

میزان نویز تصویر دوربین Sony a6500 نیز در حد مدل های قبلی است، که باعث می شود یکی از بهترین مدل هایی باشد که تا کنون در بین دوربین های APS-C دیده ایم.

فرمت فایل JPEG

موتور JPEG دوربین عکاسی Sony a6500 عملکرد بسیار خوبی در حفظ جزئیات دارد، و از این نظر در صنعت دوربین های دیجیتال تراز اول است. وضوح افزایی پیش فرض از جنبه بسیار مثبتی کاملا شدید و سختگیر عمل کرده، تاکید زیادی را بر روی جزئیات ظریف تصویر اعمال می کند. عملکرد این موتور به اندازه ای خوب است که احتمالا خود شما نمی توانید با وضوخ افزایی فایل های خام به عملکرد بهتری برسید. این موتور قادر است حتی ظریف ترین الگوهای سوژه را بدون ایجاد هاله در لبه ها استخراج کند، که این امر نشان می دهد شعاع وضوح افزایی به خوبی تنظیم شده است.

به خاطر سیستم کاهش نویز تراز اول شرکت سونی که همزمان با محدود کردن نویز جزئیات ظریف تصویر را حفظ می کندف میزان جزئیاتی که دوربین Sony a6500 در تنظیمات ایزوی بالا قادر به حفظ آنهاست، خارق العاده است. این مدل جدید در مقایسه با مدل a6300 جزئیات بیشتری را حفظ می کند و سطح جزئیات حفظ شده در تصویر با دوربین Fuji X-T2 قابل مقایسه است، اما با نویز کمتر. این عملکرد خیره کننده ای است، که تا اندازه زیادی مدیون سیستم حساس به بافتی است که بر روی مناطق دارای جزئیات و بافت قابل تشحیص کاهش نویز کمتری را اعمال می کند.

متاسفانه، این داستان در مورد رنگ به این اندازه خوب و شیرین نیست و این حوزه بدون شک نقطه ضعف اصلی موتور JPEG سونی است. بازتولید رنگ در Sony a6500 در مقایسه با مدل قبلی کمی تغییر کرده است، اما همچنان در مقایسه با رقبا عقب است. رنگ های زردی که این دوربین تولید می کند هنوز خیلی سبزتر از اکثر سایر برندهاست و رنگ های آبی کمی گرفته تر، البته واقعی تر، به نظر می رسند. رنگ های سبز در مقایسه با سایر برندها یک پرده سردتر هستند، و غلظت آنها در مقایسه با مدل a6300 کمی کمتر است. تون های پوست کمی قرمزتر بوده و به اندازه تون هایی که دوربین های کانن تولید می کنند (که ما از آنها به عنوان معیار استفاده می کنیم)، واقعی نیستند.

دامنه پویایی

سنسور تصویر دوربین Sony a6500 قادر است دامنه پویایی وسیعی را به تصویر بکشد. اگر یک سری نوردهی های بسیار تیره این دوربین را روشن کنید، خواهید دید که نویز آن تنها کمی بیشتر از بهترین رقبای APS-C این دوربین است، که این امر باعث می شود کمی جلوتر از بقیه باشد. این امر حاکی از آن است که خود سنسور تصویر این دوربین عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

ISO 6400، 1.800 ثانیه در F2.2. نور تصویر به مقدار 1.65+ گام در Adobe Camera Raw افزایش یافته است.

آزمایش تغییرناپذیری ایزو ما نشان می دهد که سنسور تصویر دوربین نویز بسیار کمی را به تصویر اضافه می کند (میزان نویز یک شات ISO 100 که میزان نور آن بالا کشید شده باشد بسیار شبیه به میزان نویز یک شات ISO 3200 است، به دلیل اینکه اکثر نویز تصویر مربوط به نویز شات است). این به این معنی است که در اکثر موارد و موقعیت های می توانید از طریق کاهش نوردهی با پایین نگاه داشتن ایزو و سپس تقویت سایه ها و تون های میانی به شکل انتخابی همزمان با حفظ هایلات ها در فرآیند پس از تولید، برای خود (در حدود چند گام) آزادی عمل برای حفظ هایلایت ها ایجاد کنید.

با این وجود، فشرده سازی Raw خفیف سونی توانمندی های کلی این سیستم را محدود می کند. به دلیل اینکه فایل های خام تمام اطلاعات ثبت شده را حفظ نمی کنند، در صورتی که این نور این فایل ها را بیش از اندازه بالا ببرید، شروع به نمایان کردن اطلاعات از دست رفته می کنند. این تاثیر، که بویژه در لبه های کنتراست بالا مشهود است، توانایی گرفتن شات در ایزو پایین و افزایش نور فایل های خام (که اطلاعات هایلایت بیشتری را حفظ می کند) بجای گرفتن شات در ایزو بالا، و همچنین انعطاف فایل های خام در زمانی که لازم باشد سایه ها را بالا کشیده یا کنتراست اضافه کنید را محدود می کند.

نقاط قوت دوربین Sony a6500

  • حفظ جزئیات و کاهش نویز تراز اول در JPEG
  • عمق بافر خیره کننده همراه با شمارش معکوس بافر
  • سیستم لرزه گیر داخل بدنه بطور متوسط 2.5 گام مزیت تثبیت تصویر فراهم می کند
  • یکی از بهترین دوربین های APS-C در ایزوی بالا
  • فایل های خام منعطف با دامنه پویایی بسیار بالا
  • پوشش فریم و عملکرد فوکوس خودکار خیره کننده
  • کیفیت ضبط فیلم خارق العاده
  • ویژگی ها و ابزارهای کمکی متعدد برای تصویربرداری
  • کیفیت ساخت خوب
  • میزان سفارشی سازی خوب
  • شارژ از طریق USB راحت است
  • فرمت Raw 14 بیتی در اکثر حالت های عکاسی
  • سازگاری با لنزهای سایر تولید کنندگان برای ارائه فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • منوهای جدید دوربین سرراست تر از مدل های قبلی است
  • حالت نورسنجی متمایل به هایلایت جدید
  • سنسور چشم در زمانی که صفحه نمایش بیرون کشیده می شود به صورت هوشمند غیرفعال شده، منظره یاب دوربین را غیرفعال می کند

نقاط ضعف دوربین Sony a6500

  • صفحه نمایش لمسی تاخیر دارد
  • فقدان منوی «My Menu» برای ذسترسی سریع به تنظیمات پرکاربرد کاربر
  • تنها یک پیچ تنظیم در صفحه بالا
  • شاتر رولینگ می تواند در ضبط 4K/24p اختلال ایجاد کند
  • عیرفعال بودن حالت های ناحیه Lock-on AF در زمان تصویربرداری
  • Lock-on AF می تواند قابل اطمینان نباشد، و هیچ گزینه ای برای سفارشی سازی رفتار فوکوس خودکار در عکاسی وجود ندارد
  • رنگ های سبز سرد و زردهای متمایل به سبز می توانند رنگ های ناخوشایندی را در فایل های JPEG ایجاد کنند، بویژه تون های پوست
  • عدم وجود تبدیل Raw در داخل دوربین
  • عدم وجود سوکت هدفون برای پایش صدا
  • ریسک گرم شدن بیش از اندازه استفاده از دوربین برای ضبط های طولانی را محدود می کند
  • صفحه نمایش به هنگام ضبط 4K بصورت خودکار تار می شود

 

 

  عنوان نظر :
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
  نظر شما :
 
  کد امنیتی :
 
استفاده از این مقاله فقط با ذکر منبع پارس کانن مجاز است.
خرید دوربین |  قیمت دوربین |  نمایندگی کانن |  دوربین دیجیتال |  دوربین عکاسی

دوربین دیجیتال

© Copyright 2009-2012 by ParsCanon. All Rights Reserved.