آدرس فروشگاه مصطفی : تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع حافظ، پاساژ حافظ، پلاک 37    تلفن : 66726191 - 66701244 - 66701463 - 66716441   موبایل : 09121241979

     بررسی لنز Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II   95/04/27

 

مقدمه

پس از 15 سال طولانی، شرکت کانن بالاخره یکی از پر فروش ترین تله زوم لنزهای تاریخ عکاسی، یعنی لنز Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM، را ارتقاع داد. نسخه مارک 2 این لنز افسانه ای از ویژگی های اصلی یکسانی برخوردار است، اما همراه با ویژگی های ارتقاء یافته و عملکرد بهتر در تمام جنبه ها. با وجودی که این لنز جدید بطور قطع بهتر از مدل قدیمی است، اما زمانی که این دول نز را در کنار هم مقایسه کنیم، متوجه می شویم که چرا شرکات کانن ارتقاء این لنز را تا این اندازه به تعویق انداخته است: نسخه قبلی این لنز، لنز بسیار خوبی بود و همچنان هست. از طرف دیگر، این لنز از شهرت زیادی نیز برخوردار بود و در بازار مصرفی ارزش خود را به خوبی حفظ می کرد؛ در نتیجه کانن هیچ عجله ای برای کم رنگ کردن این لنز موفق نداشت.

لنز کانن 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II در مقایسه با لنز قبلی، دامنه کانونی یکسانی را ارائه می کند و دامنه حداکثر دیافراگم آن نیز بدون تغییر باقی مانده است. در هر دو لنز، حداکثر دیافراگم در فاصله کانونی حدود 125mm به F5 می رسد، و دیافراگم مدل قدیمی در فاصله کانونی 250mm به F5.6 افزایش می یاید، در صورتی که نسخه جدید حداکثر دیافراگم را کمی بیشتر ثابت نگه می دارد و آخرین جهش حداکثر دیافراگم در آن در فاصله کانونی 300mm اتفاق می افتد. گذشته از کمی افزایش وزن، ابعاد فیزیکی این دو لنز تقریبا یکسان هستند، اما سایر جنبه ها جدید بوده و کاملا ارتقاء یافته اند. این لنز جدید از یک ساختار اپتیکال کاملا پیشرفته و به روز با تعداد اجزاء بیشتر، یک سیستم لرزه گیر بسیار بهتر، حداقل فاصله فوکوس که نصف شده است و موتور فوکوس خودکار سریع تری برخوردار است. کیفیت ساخت لنز کانن 100-400mm F4.5-5.6L Mark II نیز کمی بهتر شده، و حال دارای درزبندی کامل بوده و حلقه تنظیم زوم سنتی در آن جای یک سوئیچ کنترل زوم کششی – فشاری (پوش – پول) را گرفته است. این لنز جدید، به جای رنگ شیری مدل قبلی، با رنگ خاکستری روشن شرکت کانن عرضه می شود.

ویژگی های اصلی

  • ساختار اپتیکال ارتقاء یافته متشکل از 21 جزء که در 16 گروه آرایش یافته اند (در مقابل 17 جزء در 14 گروه مدل قبلی)
  • سیستم لرزه گیر اپتیکال ارتقاء یافته که به میزان 4 گام مزیت تثبیت تصویر فراهم می کند (در مقابل 2 گام)
  • بدنه کاملا درزبندی شده در برابر رطوبت و گرد و خاک
  • موتور فوکوس خودکار USM سریع تر
  • حداقل فاصله فوکوس به 98 سانتی متر، با بزرگنمایی 0.31x در حداکثر فاصله کانونی کاهش یافته است (در مقایسه با 180 سانتی متر با بزرگنمایی 0.2x)
  • اندازه لنز نسبت به مدل قبلی تغییر چندانی نکرده است، اما با وزن 1570 گرم، کمی از مدل قبلی سنگین تر است (در مقابل 1380 گرم)

شرکت کانن در حال حاضر در بین تمام برندها، گسترده ترین و متنوع ترین مجموعه از لنزهای تله فوتو را با قیمت های متنوع ارائه می کند. در بخش لنزهای ممتاز، چهار لنز 70-200mm سری ال، با حداکثر دیافراگم های مختلف از F2.8 تا F4، با و بدون سیستم لرزه گیر تصویر، وجود دارد. در این بین لنز کانن 70-200mm F2.8L IS USM Mark II برترین لنز محسوب می شود، زیرا به عنوان جایگزینی برای لنزهای بلندتر به خوبی با گسترش دهنده های برد تله فوتوی 1.4x و 2x سازگار است.

این اواخر، شرکت کانن مدل دیگری را در دسته لنزهای پرکاربرد 70-300mm خود اضافه کرد، که در این لنز 70-300mm F4-5.6L IS USM لنز بسیار خوبی است که در واقع مدل کوتاه تر شده لنز کانن 100-400mm Mark II است (که قیمت آن نیز به مراتب پایین تر است). لنز Canon 200-400mm F4L IS USM همراه با افزایش دهنده 1.4x داخلی منحصربفرد خود نیز وجود دارد، البته قیمت بسیار بالای آن این لنز را در کلاس دیگری قرار می دهد، و کانن در این دامنه کانونی چند لنز تله نخست بسیار خوب نیز دارد. لنزهای مجهز به سیستم لرزه گیر 300mm F4L IS USM و 400mm F5.6L USM نیز متعلق به همان دوره ای هستند که لنز 100-400mm Mark I در آن تاریخ عرضه شد، و همچنین با گذشت زمان از محبوبیت و شهرت آنها کم نشده است.

اگر به برندهای دیگر نگاه کنید، لنز تله فوتوی Nikon AF-S 80-400mm F4.5-5.6G ED VR از نظر مشخصات، طراحی و عملکرد بالا، رقیب نزدیکی برای لنز جدید کانن Canon 100-400mm II است. همچنین، لنز Sony F4-5.6 G SSM II برای دوربین های دارای پایه لنز A یکی دیگر از لنزهای خوب است که امتحان خود را پس داده است. این دو لنز در حداکثر تنظیم واید خود زاویه دید بزرگتری را ارائه می کنند، اما حداکثر فاصله فوکوس آنها در مقایسه با لنز کانن Canon 100-400mm Mark II به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر است.

جالب اینکه، در حال حاضر هیچ یک از تولید کننده های شخص ثالث دیگر هیچ لنز مشابهی را ارائه نمی کنند، البته افرادی که به دنبال لنزهای تله ای با برد بالاتر هستند باید نگاهی به لنز سوپر زوم 150-600mm F5-6.3 شرکت سیگما (که دارای دو نسخه است) بیاندازند و شرکت تامرون نیز به تازگی سر و صدای قابل ملاحظه ای را بپا کرده و با یک قیمت بسیار پایین تر استانداردهای عملکرد جدیدی را در این بخش بازار لنزها ایجاد کرده است. اما با وجودی که این لنزها ممکن است بر روی کاغذ مشخصاتی تقریبا یکسانی را با لنز کانن 100-400mm Mark II ارائه کنند، در هنگام کار کردن و عکاسی بسیار متفاوت هستند: همگی بسیار بزرگتر و سنگین تر بوده و رسیدن به بهترین عملکرد و نتیجه با آنها دشوارتر است. لنز جدید کانن Nikon AF-S 200-500mm F5.6 E ED VR و لنز Pentax D FA 150-450mm F4.5-5.6 ED DC AW، که هنوز امتحان خود را پس نداده است، نیز در مقایسه با لنز Canon Mark II در دسته لنزهای سنگین تر و بزرگتر قرار می گیرند و حداقل فاصله فوکوس آنها نیز بیشتر است.

زاویه دید

 

 

 

ساختمان شایر هال در کمبریج انگلستان یکی از سوژه های مورد علاقه ما برای مقایسه کردن لنزهاست (که در بررسی لنز Tamron 16-300mm VC نیز از آن استفاده کرده ایم)، اما متاسفانه در این بررسی داربست هایی که در مقابل آن قرار دارند، تا اندازه جلوی دید آن را مسدود کرده اند. میزان وضوح لنز تله فوتوی کانن Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II بسیار بالا، و به شکل شگفت انگیزی یکنواخت است؛ در کل دامنه زوم، در تمام مقادیر دیافراگم و در تمام سطح فریم. بیشتر ارتقاء میزان وضوح این لنز نسبت به مدل قبلی خود را در مقادیر بالاتر دیافراگم نشان می دهد. هر دو عکس بالا با حداکثر دیافراگم F4.5 در فاصله کانونی 100mm و F5.6 در 400mm و با استفاده از دوربین Canon 5DS R (فول فریم) گرفته شده، و ما آنها را بدون هیچ گونه اصلاح انحراف های کروماتیک، اعوجاج یا سایه روشن در نرم افزارهای ویرایش عکس نشان داده ایم.

دامنه زوم 100-400mm این لنز، به همراه نسبت 4:1 بسیار خوب، بر روی دوربین های فول فریک زاویه دید 24.4 تا 6.2 درجه را فراهم می کند، که این زاویه به صورتی قطری از گوشه بالا تا گوشه پایین فریم محاسبه می شود. این زاویه دید بسیار پرکاربرد بوده و برای مجموعه گسترده ای از سوژه های معروف مفید است، از جمله انواع ورزش های میدانی و عکاسی از حیات وحش، چه در دل طبیعت و چه در باغ وحش ها. در یک مسابقه موتور سواری یا نمایش های هوایی، بهترین زوایای دید اغلب با زوم های لنز کانن Canon 100-400mm تراز هستند. در مقایسه با یک لنز با فاصله کانونی ثابت، به هنگام عکاسی از ورزش ها یا هر سوژه دیگری که فاصله عکاسی در آن متغییر است، می توانید برای جلو کشیدن سوژه زوم کنید و زمانی که فاصله تا سوژه کمتر می شود، از زوم خارج شوید. همچنین، تنظیمات فاصله کانونی بالاتر برای شکار پرتره ها بدون آشفتن سوژه، مثلا شکار پرنده هایی که بر روی شاخه ها نشسته اند، بسیار مفید است. در فواصل کانونی پایین، با وجودی که این لنز برای گرفتن عکس های پرتره چندان مناسب نخواهد بود، اما بر روی دوربین های فول فریم برای این منظور نیز کاملا به کار می آید.

 

 

 

 

متن زیر آنها: لنز کانن Canon 100-400mm F4.5-5.6L II با داشتن نسبت زوم 4:1 وسیع، حداقل فاصله فوکوس غیر معمول، و سیستم لرزه گیر بسیار خوب، می تواند برای سوژه های متنوعی غیر از تنها صحنه های ورزشی و حیات وحش مفید باشد. این لنز در تمام فواصل کانونی و دیافراگم ها شارپ است. به منقار فلامینگو در عکس دقت کنید، پهنای رگه های ظریف بر روی بال های پرنده تقریبا چیزی در حدود یک پیکسل است (Canon 5DS R، بر روی منوپاد، 400mm F5.6، 1.250 ثانیه، در ISO 400).

لنز کانن 100-400mm F4.5-5.6L II با فوکوس خودکار عالی و فریم ریت سریع خود، به خوبی با دوربین های مجهز به سنسور تصویر APS-C، نظیر Canon 7D Mark II، سازگار است. ضریب برش یا کراپ 1.6x این قبیل دوربین ها برد موثر بیشتری را فراهم کرده و یک زاویه دید سوپر زوم 160-640mm معادل را ایجاد می کند. این لنز همچنین با افزایش دهنده برد 1.4x شرکت کانن نیز سازگار است، البته در این وضعیت تنها بر روی آن دسته از دوربین های سطح بالای شرکت قادر به فوکوس خودکار است که تا تنظیم F8 قادر به حفظ فوکوس خودکار هستند (از جمله مدل های، 7D Mark II، 5D Mark III، 5DS/R و 1DX/II). تیوب اکستندر (افزایش دهنده برد) 2x شرکت کانن نیز از نظر فیزیکی با این لنز سازگار است، اما کلیه کارکردهای فوکوس خودکار غیر فعال می شوند.

طراحی و ساخت

 

 

 

بزرگترین تغییر در طراحی لنز کانن 100-400mm F4.5-5.6L IS USM II این است که سوئیچ پوش – پول کنترل زوم در مدل قبلی، در این مدل جدید جای خود را به یک حلقه کنترل سنتی و متعارف داده است. در گذشته سوئیچ های زوم  پوش – پول (سوئیچ های دو جهته که با کشیدن و فشار دادن در هر دو جهت فعال می شوند، که به همین دلیل به آنها سوئیچ های کششی – فشاری نیز گفته می شود) بسیار متداول بودند، اما با گذشت زمان گرایش به سمت استفاده از حلقه های دوار تغییر کرده است و لنز کانن Canon 100-400mm اصلی یکی از نمونه های کلاسیک این سبک و سیاق قدیمی است. اکثر کاربران امروزی این تغییر را می پسندد، اما در عمل عادت کردن به هر دو نوع کنترل زوم بسیار اسان است.

 

حلقه زوم این لنز جدید بزرگ و خوش دست بوده، و زمانی که قسمت جلو لنز برای قرار گرفتن در حداکثر فاصله کانونی به میزان 77 میلی متر باز می شود، حرکت آن نرم و همراه با مقاومت خاصی است که به اجزاء مکانیکی لنز آسیب وارد نشود. یکی از ویژگی های خوبی که از مدل قبلی به این لنز جدید منتقل شده است، تنظیم کننده اصطکاک است که میزان سفتی حلقه زوم را تغییر می دهد، و این ویژگی در این لنز جدید بهتر پیاده شده است. این تنظیم کننده با دو دکمه «Smooth/Tight یا نرم / سفت» مشخص شده است، که استفاده از دو کلمه «شل / سفت» می توانست توصیف بهتری از کارکرد آن باشد. این تنظیم کننده چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد، زیرا بدنه خود لنز معمولا فاصله کانونی را نگه می دارد و زمانی که دوربین و لنز را به سمت پایین بگیرد، به دلیل وزن خود لنز باز نمی شود؛ اما میزان اصطکاک را می توان در تمام فواصل کانونی بر حسب سلیقه تغییر داد، حتی تا اندازه ای که تقریبا مثل یک قفل حالت جامد عمل کند. تنظیم کننده میزان اصطکاک چرخش لنز درست در پشت حلقه زوم قرار دارد و درست در یر دست قرار می گیرد.

 

متن زیر آن: تنظیم کننده اصطکاک زوم نرم / سفت ویژگی خوبی و مفیدی است که از مدل قبلی به لنز جدید کانن 100-400mm II منتقل شده است، و مکانیسم آن اصلاح شده است، البته این لنز معمولا با مشکل خزش زوم (باز شدن لنز بر اثر وزن خود لنز) روبرو نیست.

حلقه فوکوس دستی لنز دوربین 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II این امکان را فراهم می کند که در هر زمان بتوانید کنترل فوکوس خودکار را در دست گرفته و فوکوس را به صورت دستی کنترل کنید (که اصطحالا به آن اورراید فوکوس خودکار تمام وقت می گویند). حلقه فوکوس پهن بوده و برای ایجاد اصطکاک بیشتر شیاردار است، همراه با لبه ای که منطبق با انحنای بدنه بوده و به پیدا کردن حلقه با دست کمک می کند. نرمی حرکت این حلقه به اندازه ای است که با یک انگشت می توان با آن کار کرد، البته در استفاده عادی فوکوس دستی اکثرا تنها زمان جرکت سریع از یک سوژه نزدیک به یک سوژه دور نیاز است و در این زمان پس زمینه تصویر به اندازه ای از فوکوس خارج است که سیستم فوکوس خودکار دوربین قادر به تشخیص سوژه و قفل کردن بر روی آن نیست. به دلیل قابلیت سیستم های فوکوس خودکار دوربین های DSLR در بدست آوردن فوکوس از پس زمینه های بسیار تار و خارج از فوکوس، این موضوع اکثرا در فواصل کانونی پایین تر مشکل ساز نیست و خود سیستم فوکوس خودکار دوربین قادر به پیدا کردن سوژه است. این مسئله تنها در لنزهای تله فوتوی بسیار بلند دیده می شود، که در این لنزها نیز با چرخاندن سریع حلقه فوکوس دستی مشکل حل می شود. از طرف دیگر، بر روی لنز کانن Canon 100-400mm F4.5-5.6L Mark II یک سوئیچ محدود کننده فوکوس وجود دارد که می توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که حداقل فاصله فوکوس لنز را به 3 سانتی متر محدود کند و به این شکل از بسیاری از موقعیت هایی که پس زمینه تصویر به میزان زیادی از فوکوس خارج باشد، جلوگیری کند.

 

 

 

 

متن زیر آنها: یوق سه پایه و پایه لنز 100-400mm Mark I (سمت راست) بسیار خوب کار می کرد، و این امکان وجود داشت که آن را کاملا باز کرد. این یوق در لنز Mark II ارتقاء یافته است، که البته قابل جداسازی نیست و در نتیجه عملکرد دقیق تری را فراهم می کند و پایه ی آن نیز با یک پیچ شستی باز می شود و در نتیجه می توانید آن را در جیب یک کیف دوربین قرار دهید.

یوق سه پایه لنز عکاسی کانن 100-400mm F4.5-5.6L IS USM II بطور کامل از نو طراحی شده است. البته این تغییر طراحی به این دلیل نبوده است که یوق سه پایه قابل جداسازی مدل قبلی مشکل داشت، اما در این لنز جدید این یوق ثابت بوده و تنها بخش پایه آن قابل جداسازی است. این طراحی جدید از مهندسی بهتری برخوردار بوده، چرخش آن نرم تر بوده و عملکرد آن دقیق تر است، و تنها با یک چرخش آرام پیچ خود، محکم قفل می شود. پایه نیز با استفاده از یک پیچ شستی در جای خود محکم می شود، در نتیجه بدون نیاز به وسیله خاصی قابل باز کردن بوده و می توانید آن را در یک کیف دوربین به راحتی حمل کنید؛ و با این کار تنها پلتفورم اتصال به میزان کمی از بدنه لنز بیرون می زند و در زمانی که لازم باشد می توانید با کمی چرخاندن یوق آن را نیز از سر راه بردارید.

درست در پشت یوق سه پایه، دریچه فاصله فوکوس لنز دوربین 100-400mm F4.5-5.6L IS Mark II و مجموعه ای از سوئیچ های درزبندی شده برای تنظیمات سیستم لرزه گیر و فوکوس خودکار قرار دارد، که در محل معمول خود در سمت چپ پایه لنز تعبیه شده اند. کابری این سوئیچ ها تفاوتی با مدل قبلی ندارد و تنها یک تنظیم حالت شماره 3 برای سیستم لرزه گیر اضافه شده است.

کیفیت ساخت بالای لنز کانن Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II کاملا در حد و اندازه استاندارد عادی لنزهای سری ال شرکت کانن است، و حتی با داشتن یک بدنه آلیاژ منیزیوم برای روکش خارجی لنز (بخش جلویی لنز که از داخل بدنه به بیرون باز می شود از جنس پلاستیک باکیفیت است) و درزبندی کامل تا اندازه ای نیز از این استاندارد فراتر می باشد. همه اجزاء لنز در جایی که لازم باشد، نرم و روان بوده و زمانی که باید، کاملا محکم و سفت هستند. دوستان ما در لابراتور Lens Rentals این لنز را باز کرده اند و کیفیت ساخت تمام اجزاء آن را تایید نموده اند و در بررسی های خود با کیفیت ساختی روبرو شدند که معمولا برای اکثر لنزهای نخست گران قیمت شرکت کانن استفاده می شود. بیشتر اجزاء این لنز به جای پلاستیک از جنس آلیاژ و برنج هستند و این لنز به ادعای لابراتور مذکور «از نظر کیفیت ساخت و طراحی بهترین مدلی است که تا کنون ارائه شده است.

 

متن زیر آن: در زیر روکش بدنه، کیفیت ساخت لنز کانن Canon 100-400mm Mark II به شکل غیر عادی و یکنواختی کامل و مقاوم است، و لابراتور Lens Rental پس از بررسی کامل این لنز کیفیت ساخت آن را تایید کرده است.

به عنوان مثالی از توجه به جزئیات ساخت، هود پلاستیکی لنز دوربین Canon 100-400mm II شایان ذکر است. این هود محکم در محل خود قفل شده، و با استفاده از یک دکمه کوچک بر روی مانت سرنیزه ای لنز باز می شود. البته به شکل غیرمعمول، در این قسمت یک دریچه تعبیه شده است که به سمت بالا به صورت کشویی باز می شود و امکان دسترسی انگشت برای چرخاندن یک فیلتر پولارایزر را فراهم می کند، و این دریچه را می توان هم در بالای لنز و هم در زیر آن قرار داد.

 

 

متن زیر آنها: یک دریچه کشویی در هود لنز تعبیه شده است که ویژگی خوبی برای چرخاندن یک فیلتر پولارایزر بدون باز کردن هود است.

با داشتن ابعاد 94 x 193mm، لنز تله فوتوی 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II کانن 4 میلی متر بلندتر و 2 میلی متر پهن تر از مدل قبلی است. زمانی که زوم این لنز به صورت کامل باز می شود، طول کلی آن به میزان 77 میلی متر افزایش یافته و به 270 میلی متر می رسید، تنها یک میلی متر بیشتر از مدل قبلی. اختلاف وزن این دو لنز کمی بیشتر است، و وزن مدل Mark II جدید برای لنز خالی 1570 گرم است؛ یعنی به میزان 190 گرم بیشتر از مدل قبلی، و علت اصلی آن افزایش تعداد اجزاء اپتیکال مدل جدید و غیر قابل جدا کردن یوق سه پایه آن است، که در وزن لنز خالی محاسبه می شود. وزن لنز 100-400mm Mark II کانن بر روی هم، همراه با یوق سه پایه، پایه، و هود لنز، 1727 گرم است که در مقایسه با وزن کل 1581 گرمی مدل قبلی به میزان 9% افزایش یافته است. در مقام مقایسه، وزن لنز Canon 70-200mm F2.8 L IS USM Mark II نیز 1703 گرم است که به وزن کل این لنز جدید بسیار نزدیک است. هر دو لنز 100-400mm Mark I و Mark II از فیلترهای معروف 77 میلی متر استفاده می کنند.

ساختار اپتیکال

لنز کانن Canon 100-400mm F4.5-5.6L Mark II دارای یک ساختار اپتیکال کاملا جدید می باشد، که متشکل از 21 جزء است (در مقایسه با 17 جزء موجود در ساختار اپتیکال مدل قبلی)، از جمله یک عدسی با شیشه Super UD و یک جزء فلوریت. فوریت یک ماده بلوری گران قیمت همراه با مشخصات منحصربفرد است که هیچ شیشه ای قادر به تامین آنها نیست، البته برخی از انواع جدید شیشه در حال نزدیک شدن به این مشخصات هستند. فلوریت به صورت مصنوعی در کارخانه شرکت کانن تولید می شود و مثل فوت کوزه گری ای است که این شرکت در تمام لنزهای خود از آن استفاده می کند و برای لنزهای تله فوتو مزیت خاص و ویژه ای دارد.

پوشش ضد انعکاس و بازتاب بکار رفته در این لنز، پوشش ASC Air Sphere Coating همراه با پوشش ضد چرک فلوریت است که بر روی سطح خارجی عدسی ها اعمال شده است.

کارکرد

 

متن زیر آن: لنز Canon 100-400mm Mk II از نظر اندازه و وزن تقریبا شبیه به مدل قبلی است، و زمانی که کامل باز می شود، تنها یک میلی متر بین آنها اختلاف طول وجود دارد. البته اختلاف وزن این دو لنز کمی بیشتر بوده و با بسته بودن یوق سه پایه و هود به هر دو لنز، وزن کلی مدل Mark II 1727 گرم است که به میزان 9% افزایش یافته است.

لنز Canon 100-400mm Mark II بر روی دوربین

اگر با یک لنز 70-200mm F2.8 عادی آشنایی داشته و کار کردن با این اندازه و وزن مشکلی نداشته باشید، در این صورت کار کردن با لنز 100-400mm F4.5-5.6L Mk II مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. حال و هوای کار کردن با این لنز تا اندازه زیادی شبیه به کار کردن با اکثر زوم لنزهای تله فوتوی میانبرد است، تنها با این تفاوت که در این لنز یک دامنه کانونی تقریبا دو برابر را در اختیار دارید. این موضوع بر خلاف کار کردن با لنزهای سوپر تله 150-600mm ساخت دو شرکت سیگما و تامرون است، که در آنها همیشه اندازه بزرگ لنز و سنگین شدن جلوی آن به هنگام زوم کامل به چشم می آید.

شرکت کانن در طراحی و طرز کار کلی لنز 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mk II عملکرد خوبی داشته است، و لنز کاملا متوازن بوده و کار کردن با آن راحت است. فوکوس خودکار آن حتی در فواصل نزدیک نیز عالی است، و سیستم لرزه گیر بسیار ارتقاء یافته آن نسبت به مدل قبلی گرفتن تصویر در شرایط نور کم را بدون نیاز به افزایش ISO آسان می کند (البته مشروط به اینکه برای کنترل کردن سرعت حرکت سوژه به سرعت شاتر سریع تری نیاز نداشته باشید).

فوکوس خودکار

 

متن زیر آن: خوشه سوئیچ های آشنای لنز 100-400mm F4.5-5.6L Mk II درزبندی شده بوده، و شامل یک محدود کننده فوکوس است که دامنه فوکوس را به 3 متر محدود می کند. حالت سوم سیستم لرزه گیر لنز از لنزهای نخست ممتاز شرکت کانن اقتباس شده است و لرزه گیر را تنها در لحظه نوردهی فعال می کند. تنظیم کننده اصطکاک زوم در دو وضعیت نرم و سفت نیز از مدل قبلی منتقل شده است.

موتور فوکوس خودکار مافوق صوت (Ultrasonic Motor (USM)) لنز اصلی هیچ اشکالی نداشت، اما موتور بکار رفته در لنز جدید 100-400mm F4.5-5.6L Mk II از آن نیز بهتر، سریع تر، تقریبا بدون صدا و کاملا دقیق است. زمانی که این دو لنز را در نور خوب در تنظیم 300mm با قرار داشتن هدف ها در فاصله 3 و 5 متری در کنار هم آزمایش کردیم، متوسط زمانی که طول کشید لنز Mark II بین این دو هدف جابجا شود در حدود 0.4 ثانیه، در مقایسه با 0.5 ثانیه در مدل اصلی، بود. این زمان های رسیدن به فوکوس برای این فاصله کانونی بسیار خوب بوده، با افت نور کمی بیشتر می شوند، اما لنز Mark II تاثیر کمتری از این امر می پذیرد.

لنز Canon 100-400mm Mk II همچنین در کلاس خود، هم در مقایسه با نسخه اصلی این لنز و هم در مقایسه با سایر مدل های رقیب از برندهای دیگر، دارای یک حداقل فاصله فوکوس بسیار نزدیک است، و این موضوع دامنه سوژه هایی که این لنز می تواند پوشش دهد را بسیار افزایش می دهد. شرکت کانن ادعا می کند حداقل فاصله فوکوس این لنز، 98 سانتی متر از سنسور تصویر است، البته این عدد در عمل بر حسب فاصله کانونی تغییر می کند و در حداکثر زوم برابر با 93 سانتی متر و در حداقل فاصله کانونی، 77 سانتی متر است. حداقل فاصله فوکوس مدل اصلی 1.7 متر است (میزان اسمی، 1.8 متر).

حداقل فاصله کاری لنز 100-400mm F4.5-5.6L IS USM II (که از جلوی لنز محاسبه می شود) در حداکثر فاصله کانونی به 61 سانتی متر رسیده، برزگنمایی 0.31x را ارائه می کند. با وجودی که این مشخصات کمی از قابلیت های یک لنز ماکرو واقعی دور است، در تنظیم 400mm فریم را با سوژه ای با عرض تقریبا 11 سانتی متر پر می کند و برای گرفتن شات های کلوزآپ معمولی و کارهایی مثل پرتره گل ها، پروانه ها و غیره کاملا مناسب است.

رهگیری فوکوس خودکار

 

 

 

 

 

 

رهگیری فوکوس سریع، دقیق و قابل اطمینان سوژه های متحرک جنبه مهمی و ضروری ای از عملکرد لنزهای تله فوتو است، و حوزه ای است که در آن دوربین های عکاسی DSLR با سیستم های فوکوس خودکار تشخیص فاز پیشرفته خود که حتی زمانی که سوژه ها بیش از اندازه از فوکوس خارج باشند قادر به انجام دادن اندازه گیری های فوکوس هستند (پدیده رایجی که به هنگام گرفتن تصویر در فواصل کانونی بالا اتفاق می افتد)، هنوز عملکرد بهتری نسبت به دوربین های بدون آینه دارند. فوکوس خودکار رهگیری سوژه نیاز به عملکرد بالا از تمام اجزاء و جنبه های زنجیره تولید تصویر دارد: یک لنز خوب، یک دوربین توانمند که به خوبی برای سوژه تنظیم شده باشد، و مهارت کافی در فردی که در پشت دوربین قرار می گیرد. آزمایش فوتبال بالا، به دلیل اینکه بازیکنان به سمت جلو دویده، حرکت شتاب دار داشته، جابجا شده و ناگهان توقف می کنند، برای دوربین دشوار است. اولا، سیستم فوکوس خودکار باید حرکت را به دقت تشخیص داده و پیش بینی کند – توانایی ای که سیستم Canon iTR یا تشخیص و رهگیری هوشمند در سوژه های دوری که با لنزهای تله فوتو گرفته می شوند، علمکرد بسیار خوبی در آن دارد. ثانیا، لنز باید واکنش سریعی داشته و فوکوس را به سرعت جابجا کند. ما در آزمایش بالا از یک دوربین Canon 5DS R با حالت فوکوس خودکار Servo AF (تنظیم پیش فرض دوربین برای ذهگیری سوژه، همراه با فعال بودن اولویت سرعت) در حالت عکاسی متوالی با حداکثر سرعت 5 فریم در ثانیه استفاده کردیم. به فوکوس چمن نگاه کنید – که در اینجا به راحتی م یتواند سطح فوکوس را منحرف کن – در این سناریو تقریبا 100% دقیق است.

 

 

 

 

آزمایش دوم ما، ماشینی است که با سرعت ثابت 80 کیلومتر در ساعت مستقیم به سمت دوربین در حال حرکت است. این صحنه نیاز به توانایی زیادی هم در دوربین و هم در عکاس ندارد (زیرا نیازی به دنبال کردن سوژه نیست)، اما به دلیل اینکه با نزدیک شدن ماشین به جابجایی های فوکوس بزرگی نیاز است، عملکرد بالایی را از لنز طلب می کند. در این آزمایش نیز دوربین و تنظیم فوکوس خودکار مشابه آزمایش بازی فوتبال هستند، و در حالت عکاسی متوالی با حداکثر سرعت 5 فریم در ثانیه، ماشین بین فریم ها به میزان 4.5 متر حرکت می کند. نقطه فوکوس مرکزی بر روی سینی بغل سایه رنگ کوچک نزدیک به چرخ جلوی ماشین قفل شده است، که برای قفل کردن سیستم فوکوس خودکار بر روی آن کنتراست خوبی دارد. به فوکوس بر روی آسفالت جاده نگاه کنید – که باید در حدود 0.5 متر جلوتر از سطح لاستیک ماشین باشد. در طی چندین نوبت تکرار این آزمایش، فوکوس در 96% شات ها بسیار دقیق بود، از جمله زمانی که فاصله ماشین تا اندازه ای کم بود که نصف قسمت جلوی آن کل کادر و فریم را می گرفت.

لرزه گیره تصویر

 

 

متن زیر آنها: ترکیب دامنه کانونی بلند و قابلیت حداقل فاصله فوکوس خارق العاده در کنار سیستم لرزه گیر بسیار خوب، عملکرد خوبی دارد – مثل این صحنه که در نور ضعیف گرفته شده است. این صحنه با استفاده از فاصله کانونی 400mm، دیافراگم F5.6، ISO 800 و با دوربین 5DS R گرفته شده است. سرعت شاتر در عکس سمت چپ 1.50 ثانیه و در عکس سمت راست 1.30 ثانیه است، که تقریبا 4-3 گام پایین تر از متوسط محدوده گرفتن عکس بر روی دست است. میزان دقت فوکوس در 5 گام کاهش می یابد، اما بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد.

چنانچه انتظار می رفت، سیستم لرزه گیر اپتیکال در لنز 100-400mm F4.5-5.6L Mk II بسیار ارتقاء یافته است. مدل اصلی این لنز در سال 1998 جزء اولین لنزهایی بود که یک سیستم لرزه گیر اپتیکال را ارائه می کرد، و شرکت کانن ادعا می کرد به میزان 2 گام بیشتر از حد عادی گرفتن عکس بر روی دست، مزیت تثبیت تصویر ایجاد می کند، و با وجودی که در عمل همین یکی دو گام اول بیشترین تاثیر تثبیت تصویر را فراهم می کنند، 4 گام مزیتی که لنز Mark II(در استاندارد CIPA) فراهم می کند بسیار خارق العاده بوده، امکان گرفتن تصاویر شارپی را در سرعت شاترهای بسیار بالا نسبت به فاصله کانونی فراهم می کند.

توانایی های عکاسان در گرفتن عکس های شارپ بر روی دست متفاوت است، و تعریف قابل قبول بودن میزان شارپ بودن تصویر در بین افراد نیز متفاوت است. فرآیندی که در اینجا برای آزمایش لرزه گیر تصویر استفاده شده است، مبنایی را تعیین می کند که متغییرهای مجذایی را در نظر گرفته و شامل به تصویر کشیدن مناطقی از صحنه ها با سرعت شاترهای متفاوت با غیر فعال بودن سیستم لرزه گیر است، تا پایین ترین حد قابل قبول بودن میزان شارپ بودن شات تعیین شود. این حد هرچه که باشد، بنا به دلایلی، تقریبا مهم نیست. پس با روشن کردن سیستم لرزه گیر شات های گرفته شده تکرار می شوند تا حد جدید معین شود، البته در مقایسه با همان استانداردی که برای میزان شارپ بودن شات ها تعیین شده است. در این آزمایش تعداد شات ها اهمیت دارد، و برای رسیدن به قضاوت درستی درباره عملکرد لنز باید صدها شات گرفته و بررسی شوند، و سپس عملکرد متوسط تعیین شود. در انتهای این آزمایش، مقدار بهتر شدن میزان شارپ بودن شات ها هر چه باشد، اکثر عکاسان باید بتوانند با استفاده از سرعت شاتر مبنای خود به درصد موفقیت یکسانی برسند.

در آزمایش در فاصله کانونی 300mm، لنز 100-400mm II در 3 گام کمتر از پایین ترین حد قابل قبول برای سرعت شاتر، در 97% شات ها تصویر شارپی را تولید کرد، و در 4 گام کمتر از این حد، میزان موفقیت آن 86% بود. در 5 گام کمتر از پایین ترین حد قابل قبول، نرخ موفقیت این لنز به 62% افت کرد، البته این عملکرد برای سیستم لرزه گیری که بطور قطع یکی از بهترین سیستم های لرزه گیر تمام لنزها تا این تاریخ است، یک عملکرد استثنایی و خارق العاده است. در مرز پایین ترین حد قابل قبول برای عکاسی بر روی دست، و زمانی که عملکرد متوسط را در نظر بگیریم و شات های متعددی را بررسی کنیم که از یک سوژه واحد گرفته شده باشند (به عنوان مثال، در عکاسی متوالی)، این امکان وجود دارد که حتی سرعت شاتر را به میزان 5 گام پایین تر ببریم و باز حداقل به یک عکس شارپ برسیم.

لنز 100-400mm F4.5-5.6L IS USM II سه حالت لرزه گیر تصویر را ارائه می کند. حالت 1 برای عکاسی عمومی، و حالت 2 گزینه آشنای شرکت کانن برای پنینگ است، زمانی که یک حرکت عمدی در یک جهت تشخیص داده می شود و سیستم لرزه گیر در این سطح غیر فعال باشد. حالت 3 یک حالت تقریبا جدید است، که شبیه به حالت 2 بوده و برای اولین بار در لنزهای نخست ممتاز و سطح بالای شرکت کانن دیده شد. این حالت محاسبات تثبیت تصویر را حفظ می کند، اما در عمل مکانیسم لرزه گیری واقعی را تا لحظه نوردهی غیر فعال می کند. این حالت برای دنبال کردن سوژه های دارای حرکت نامنظمی مناسب است که ممکنه است باعث حرکت لرزه گیر ناخواسته تصویر چشمی شوند، و زمانی که لازم باشد دوربین برای مدتی زیادی در حال آماده باش نگه داشته شود، فشار بر روی عمر باطری را کاهش می دهد؛ زیرا منتظر لحظه واقعی نوردهی می ماند. از طرف دیگر، یک تصویر تثبیت شده چشمی به کادربندی دقیق کمک کرده و می تواند به هنگام دنبال کردن سوژه با لنزهای تله فوتو مزیت خوبی باشد؛ در نتیجه این حالت معایب خاص خود را نیز دارد، اما به هر جال در این لنز ارائه شده است.

کیفیت تصویر

وضوح تصویر

 

فول فریم: لنز Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II در تمام فواصل کانونی و تمام دیافراگم ها در کل سطح فریم از وضوح بسیار بالایی برخوردار است. برای رسیدن به بهترین عملکرد و شارپ ترین تصویر لازم نیست دیافراگم را کاهش دهید، البته در دیافراگم F5.6 در تمام فواصل کانونی کیفیت تصویر کمی بهتر می شود. در تنظیم مهم 400mm، کمی افت در میزان وضوح تصویر دیده می شود و حداکثر دیافراگم به سمت F8 می رود. در مقایسه با مدل قبلی، مزیت اصلی مدل Mark II در مقادیر پایین تر دیافراگم در بازه و دامنه F4.5-5.6، همراه با افزایش قابل ملاحظه کیفیت تصویر به سمت لبه های تصویر، است.

 

در سکانس بالا، تصاویر بدون اعمال هیچ گونه اصلاح نرم افزاری از نظر انحراف کروماتیک، اعوجاج یا سایه – روشن نشان داده شده اند. تمام تصاویر با تنظیم ISO 400، با استفاده از دوربین عکاسی Canon 5DS R و یک سه پایه عکاسی و با استفاده از حالت قفل آینه در وضعیت بالا گرفته شده اند. توجه داشته باشید که در این سکانس شرایط نور کمی تغییر کرده است، که این امر یکی از مشکلات آزمایش در شرایط واقعی است و تقریبا غیر ممکن است که بتوان در شرایط دنیای واقعی به مدت نیم ساعت یا کمی بیشتر از آن که آزمایش کردن تمام تنظیمات طول می کشد، شرایط نوری یکنواختی در اختیار داشت.

فرمت سنسور APS-C: صرفنظر از تعداد پیکسل های یک دوربین، دوربین های عکاسی با فرمت کراپ شده (اندازه سنسور کوچک تر) فشار بیشتری بر روی لنز وارد می کنند، و لنز 100-400mm F4.5-5.6L IS Mark II بر روی دوربین های عکاسی APS-C عملکرد اپتیکال بهتری را نشان می دهد. وضوح بالاتر در گوشه های تصویر و فریم عملکرد این لنز جدید را بهتر از مدل قبلی می کند، البته لنز اصلی Mark I استاندارد و کیفیت خوبی را در مرکز فریم حفظ می کند. الگوی ارتقاء میزان وضوح تصویر این لنز در دوربین های ASP-C نیز شبیه به دوربین های فول فریم است، تنها سطح آن به میزان خیلی کمی پایین تر است.

 انحنای میدان لنز 100-400mm Mark II بسیار پایین و در حد حداقل است، و گواه آن جزئیات پارچه است که در تصویر زیر به خوبی در گوشه تصویر مشهود است. در گوشه های فریم کمی انحراف کروماتیک، بیشتر در فواصل کانونی پایین تر، دیده می شود. این انحراف در برخی از مدل های دوربین به سادگی در داخل خود دوربین اصلاح می شود، و اصلاح آن در فرآیند پس از تولید نیز آسان است (به عکس های زیر مراجعه کنید).

 

متن زیر آنها: سمت چپ: در این کراپ انحراف کروماتیک بنفش / سبز دیده می شود.

سمت راست: انحراف کروماتیک در فرآیند پس از تولید (در نرم افزار لایت روم) اصلاح شده است.

انحراف کروماتیک: انحراف کروماتیک جانبی (ایجاد حاشیه رنگی به سمت گوشه های تصویر) در لنز 100-400mm F4.5-5.6L IS Mark II به خوبی کنترل می شود. این انحراف در سمت پایین دامنه کانونی به سمت لبه های تصویر دیده می شود، و سپس با افزایش فاصله کانونی رفته رفته کاهش می یابد و میزان آن در تنظیم 200mm و تنظیمات بالاتر بسیار کم است.

سایه – روشن: سایه – روشن (کاهش نور تصویر به سمت گوشه ها) در کل در لنزهای تله فوتو در مقایسه با لنزهای واید مشکل کمتری ایجاد می کند، و در مورد لنز 100-400mm F4.5-5.6L IS II نیز همین گونه است. در حداکثر دیافراگم، میزان تاریک شدن تصویر در فواصل کانونی پایین تر در حدود یک گام است، که در تنظیم 400mm به میزان 1.4 گام افزایش می یابد. کاهش دادن دیافراگم سایه – روشن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و این پدید در تنظیم F8 کلا از بین می رود.

اعوجاج: اعوجاج هندسی (پدیده ای که در آن خطوط صاف به سمت لبه های کادر انحنا پیدا می کنند) در لنز 100-400mm F4.5-5.6L II متوسط بوده، در تنظیم 100mm اعوجاج خمره ای مشهودی دیده می شود، که در حول و حوش تنظیم 150mm به سرعت خنثی می شود، و با افزایش فاصله کانونی به اعوجاج بالشتکی تبدیل شده و با شیب کمی افزایش می یابد. البته میزان اعوجاج در حدی نیست که مشکلی را ایجاد کند، و در نرم افزارهای ویرایش تصویر به راحتی اصلاح می شود.

سایر ویژگی های اپتیکال

انتقال نور: نسبت کانونی (که به دیافراگم و مقدار F نیز معروف است) یک شاخص نظری است و مقدار واقعی انتقال نور، موسوم به گام یا مقدار T، همیشه به دلیل افت نور در داخل سیستم اپتیکال، کمی پایین تر است. میزان این کاهش انتقال نور در لنزهایی که در ساختار اپتیکال خود اجزاء بیشتری دارند، مثل زوم لنزهای پیچیده، اغلب بیشتر است. مقدار نور انتقال نور واقعی و اندازه گیری شده لنز Canon 100-400mm Mk II در تنظیم 100mm برابر با T5.2، در تنظیم 200mm برابر با T5.5، در تنظیم 300mm برابر با T5.8 و در حداکثر فاصله کانونی 400mm برابر با T6.3 است. این ارقام تریبا 0.2-0.1 گام پایین تر از دیافراگم های اعلام شده برای این لنز هستند، اما این مقدار در بین لنزهای باکیفیت کاملا استاندارد است. همچنین، این لنز جدید در مقایسه با لنز قدیمی از این نظر به میزان 0.2-0.1 گام عملکرد بهتری دارد، بویژه در فواصل کانونی میانی. از نظر نوردهی، کلیه متغییرها با سیستم های نورسنجی TTL به صورت خودکار اصلاح و جبران می شوند.

 

 

 

متن زیر آنها: گرفتن عکس مستقیم از نور در لنزهای تله فوتو به راحتی در تصویر ایجاد هاله نور می کند (که این پدیده به صورت ایجاد هاله نور در اطراف سوژه یا دو پرده شدن تصویر می شود که افت کنتراست و غلظت نور را به همراه دارد) (سمت چپ). در مورادی می توان افت کنتراست را می توان در نرم افزار لایک روم با استفاده سنگین از اسلایدر «Clarity یا شفافیت» اصلاح کرد (عکس وسط). البته با کمی تغییر دادن موقعیت دوربین می توان از این پدیده جلوگیری کرد (راست).

هاله نور: زمانی که مناطق بسیار روشنی در داخل کادر یا درست در خارج از آن وجود داشته باشد، لنزهای بلندتر (تله فوتو) طبیعتا بیشتر در معرض ایجاد هاله نور در تصویر قرار می گیرند. در این وضعیت، طبق تعریف، بازتاب های داخلی نور به نزدیک به محور اپتیکال بوده و می توانند نسبتا بدون اینکه مانعی بر سر راه شان باشد، در طول لنز حرکت کنند. در لنزهای کوتاه تر، احتمال اینکه این بازتاب ها با زاویه به سمت خارج از محور اپتیکال و اطراف لنز منعکس شوند، بیشتر است، که در این این قسمت ها به بن بست خورده و قبل از اینکه تغییری ایجاد کنند، جذب می شوند.

شرکت کانن در لنز تله فوتوی Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II عملکرد بسیار خوبی داشته است، و تصاویر، همراه با استثنائات کمی، همراه با کنتراست و غلظت رنگ بالا، روشن و واضح هستند. در موقعیت های دشوار، مثل مثال بالا که سوژه مستقیم در برابر نور خورشید در فصل زمستان به تصویر کشیده شده است، کمی تغییر کوچک در زاویه عکاسی می تواند از بی کیفیت شدن تصویر و افت کنتراست و غلظت رنگ جلوگیری کند (البته در صورتی که حفظ زاویه عکاسی ضروری نباشد).

 

متن زیر آنها: برخلاف پوشش لنز جدید ASC، با قرار دادن یک منبع نور نزدیک به محور اپتیکال، احتمال بروز هاله نور زیاد است.

پس زمینه تار: یکی از جنبه های واقعا مطلوب در عملکرد لنزها که روش اندازه گیری آن بسیار دشوار است، قابلیت یک لنز در ایجاد مناطق تار خارج از فوکوس در تصویر است، بویژه زمانی که بخواهید سوژه ای که در فوکوس کامل قرار دارد را از پس زمینه یا پیش زمینه تصویر جدا کنید. «بوکه (که در مواردی بوکی، یا حتی به اشتباه باخ نیز نامیده می شو)» واژه مصطلح و رایجی برای توصیف این قابلیت لنزهاست و افکت بوکه در کل به تارشدگی عمدی بخشی از تصویر به دلیل ایجاد جلوه و زیبایی بیشتر در تصویر اشاره دارد. این واژه در اصل یک کلمه ژاپنی است که معنای تحت اللفظی آن «تیره، کدر، گنگ و مه آلود» است و در عکاسی معمولا با عمق میدان کم و مقادیر پایین دیافراگم در بازه F1.4-2.8 مرتبط است.

با این حال، لنزهای تله فوتو افکت های بوکه بسیار جذاب و زیبایی را ایجاد می کنند، زیرا زاویه دید پایین این لنزها پس زمینه را نسبت به سوژه بزرگ کرده، و تمرکز بر روی سوژه را برای سیستم فوکوس خودکار آسان تر می کنند. عملکرد لنزهای تله با تار کردن پس زمینه به وسیله کاهش عمق میدان متفاوت است، اما اما افکتی که ایجاد می شود در ظاهر مشابه است و لنز 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II عملکرد خوبی در این حوزه دارد.

فاصله کانونی و دم گیری فوکوس: شرکت DxO دامنه کانونی واقعی لنز 100-400mm Mark II جدید شرکت کانن را 104-381mm، با تلورانس رایج 5%، اندازه گیری کرده است. این دامنه هیچ تفاوتی با دامنه کانونی واقعی مدل قبلی ندارد و کاملا شبیه به سیار لنزهای تله فوتوی مجمود در این کلاس است.

لنزهای دارای فوکوس داخلی (تقریبا تمام لنزهای مدرن) اغلب برای رسیدن به حداقل فاصله فوکوس کمتر از نوعی ترفند اپیتکال استفاده می کنند، که عبارت است از کاهش فاصله کانونی موثر. به این پدیده از روی حسن تعبیر اصطلاحا «Focus Breathing یا دم گیری فوکوس» گفته می شود (منظور از دم گیری فوکوس، تغییر زاویه دید لنز به هنگام تغییر فوکوس است) و این امر به پایین نگه داشتن اندازه لنز کمک کرده و ساخت و طراحی لنز نیز آسان تر می شود. ایراد این ترفند این است که در صورتی که در فاصله نزدیک به حداکثر برد لنز نیاز داشته باشید، مثلا به هنگام گرفتن عکس های ماکرو و کلوزآپ، در این صورت ممکن است برد برای کار شما کوتاه باشد. شرکت کانن در مقایسه با سایر برندها از این نظر تاریخچه و عملکرد بهتری دارد، و در تمام تنظیمات فاصله، فاصله کانونی واقعی را بهتر حفظ می کند؛ و لنز جدید 100-400mm Mark II در حداکثر زوم، در فاصله فوکوس 3 متر، حداکثر فاصله کانونی و زاویه دید 352mm را ارائه می کند. این عملکرد کمی بهتر از سایر لنزهاست.

نتیجه گیری

شرکت کانن برای تولید لنز تله فوتوی Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II و تولید یک جانشین ارزشمند برای لنز قدیمی و معروف خود، 15 سال زمان داشته و قطعا لنز بسیار خوبی را تولید نموده است. این لنز جدید ویژگی های انقلابی چندانی را ارائه نمی کند، زیرا لنز قبلی از هر نظر مدل قابل و برازنده ای بود؛ و کانن برای ارتقاء این لنز در تمام جنبه ها یک رویکرد تکاملی را در پیش گرفته است. درباره این نسخه جدید می توان گفت که عملکرد کلی بسیار خوبی داشته و کانن تمام جنبه ها و اجزاء این لنز را در بسته ی منحصربفرد و کاملا یکدستی ارائه کرده است (و در این مدل جدید از سوئیچ زوم پوش – پول مدل قبلی نیز خبری نیست).

لنز Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mk II شارپ تر از مدل قبلی است، بویژه در دیافراگم های پایین که این امر مفیدتر است، و همچنین به سمت لبه های فریم. کاهش دیافراگم میزان وضوح تصویر را چندان افزایش نمی دهد، و تنها عمق میدان را افزایش می دهد. سیستم لرزه گیر این لنز جدید بسیار ارتقاء یافته است، و کیفیت ساخت آن نیز حال شامل درزبندی کامل بدنه لنز است، و استاندارد استحکام مکانیکی قطعات این لنز در حدی است که تا کنون در هیچ لنزی در این کلاس دیده نشده است. فوکوس خودکار این لنز جدید سریع، مطمئن و به شکل یکنواخت دقیق است (البته بسته به دوربینی که لنز بر روی آن بسته می شود شاید کمی تنظیم دقیق نیاز باشد)، و حداقل فاصله فوکوس به میزان زیادی کاهش یافته است، و قابلیت های این لنز را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

کلام آخر

نقاط قوت

نقاط ضعف

  • ساختار اپتیکال جدید لنز عملکرد بالایی را ارائه می کند
  • در تمام فواصل کانونی، تمام دیافراگم ها و در کل فریم شارپ است
  • از مدل قبلی شارپ تر بوده و شارپ ترین لنز در کلاس خود می باشد
  • سیستم لرزه گیر عالی
  • حداقل فاصله فوکوس بسیار نزدیک، بزرگنمایی 0.31x در تنظیم 400mm، از این نظر از تمام رقبا بهتر است
  • فوکوس خودکار سریع، مطمئن و دقیق
  • کیفیت ساخت تراز اول
  • سهولت کارکرد بیشتر با ارائه حلقه زوم
  • به میزان قابل ملاحظه ای گران تر از مدل اصلی است (البته قیمت آن همسطح رقباست)
 

 

تا الان باید متوجه شده باشید که ما از لنز Canon 100-400mm F4.5-5.6L IS USM Mark II بسیار خوشمان آمد و به راحتی نمی توان تصور کرد که چگونه می توان این لنز از هر نظر ارتقاء داد، دست کم بدون افزایش قابل ملاحظه در اندازه، وزن و قیمت لنز. چنانچه مشخص است، شرکت کانن در این لنز توازن خوبی بین عملکرد، ویژگی ها و قابلیت ها و قیمت ایجاد کرده است. این لنز چند ماهی است که برای فروش عرضه شده است و بازخوردهای ارائه شده از کاربران حاکی از آن است که این لنز تله فوتوی جدید واقعا یک مدل خاص و استثنایی است.

قیمت این لنز بسیار بیشتر از مدل اصلی آن است، اما تفاوت چندانی با سایر لنزهای رقیب در این کلاس ندارد. و این به این معنی است که با تولید و عرضه این نسخه جدید، م یتوان انتظار داشت که قیمت نسخه اصلی نیز کاهش یابد.

 

  عنوان نظر :
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
  نظر شما :
 
  کد امنیتی :
 
استفاده از این مقاله فقط با ذکر منبع پارس کانن مجاز است.
خرید دوربین |  قیمت دوربین |  نمایندگی کانن |  دوربین دیجیتال |  دوربین عکاسی

دوربین دیجیتال

© Copyright 2009-2012 by ParsCanon. All Rights Reserved.