آدرس فروشگاه مصطفی : تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع حافظ، پاساژ حافظ، پلاک 37    تلفن : 66726191 - 66701244 - 66701463 - 66716441   موبایل : 09121241979

     بهترین دوربین های عکاسی DSLR سال 2015   94/10/14

بررسی بهترین دوربین های عکاسی DSLR قابل تعویض سال 2015

در این مقاله به بررسی اجمالی بهترین دوربین های عکاسی دارای لنز قابل تعویض ( دوربین های DSLR و بدون آینه ) سال 2015 با قیمت بالاتر از 2000 دلار می پردازیم. در این کلاس از دوربین های عکاسی، که شامل دوربین هایی می شود که قیمت بدنه خالی آنها 2000 دلار یا بیشتر از آن ( بر اساس قیمت آنها در بازار آمریکا ) است، برخی از سرسخت ترین رقبایی قرار دارند که صنعت دوربین عکاسی در خود دارد. این کلاس شامل دوربین هایی با رزلوشن 50 مگا پیکسل و بالاتر که برای عکاسی استودیویی مناسب هستند، دوربین هایی با قابلیت ضبط فیلم های 4K برای فیلم سازان حرفه ای، و دوربین های حرفه ای کاملا مجهزی می شود که هم برای عکاسی سطح بالا مناسب هستند و هم برای تهیه محتوای ویدئویی حرفه ای.

همه دوربین های عکاسی موجود در این کلاس از سنسورهای تصویر فول فریم یا بزرگ تر استفاده می کنند و به همین دلیل بنا بر طبقه بندی رایج در بازار بر حسب سنسور تصویر، همگی جزء دوربین های حرفه ای محسوب می شوند. و با وجودی که اکثر دوربین های موجود در این کلاس دوربین های عکاسی DSLR هستند، در این کلاس چند دوربین بدون آینه نیز دیده می شود. به بیان ساده، در این کلاس از دوربین های عکاسی برای هر سیلقه ای یک مدل وجود دارد. برای آشنایی اجمالی با دوربین های موجود در این کلاس مقاله ما را مطالعه نمایید تا با نوآوری های جدید ارائه شده در این کلاس بیشتر آشنا شوید. مدل های منتخب در این مقاله شامل دوربین های عکاسی زیر هستند:

نکته: ما عامدانه دو دوربین Nikon D4s و Canon EOS 1D X را از این لیست کنار گذاشته ایم، زیرا به نظر ما ویژگی ها و قابلیت های این دو مدل آنها را به تنهایی در یک کلاس منحصر قرار می دهد.

دوربین عکاسی کانن Canon EOS 5D Mark III

نقاط قوت دوربین:

  • حداکثر سرعت 6 فریم در ثانیه در عکاسی متوالی همراه با بافر خوب
  • سیستم فوکوس خودکار 61 نقطه همراه با 41 نقطه از نوع متقاطع
  • کیفیت ساخت و ویژگی های ارگونومیک عالی

نقاط ضعف دوربین:

  • قابلیت های فوکوس خودکار رهگیری سوژه به میزان قابل ملاحظه ای ضعیف تر از مدل های همتراز است
  • دامنه پویایی ضعیف در مقایسه با سایر مدل های موجود در این کلاس
  • فاقد Auto ISO قابل برنامه ریزی
  • فاقد گزینه 60p در فیلمبرداری

زمانی که دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 5D Mark III در سال 2012 عرضه شد، یکی از پیشرفته ترین و مجهز ترین دوربین های عکاسی حرفه ای سطح بالا موجود در بازار بود. این روزها، این مدل هنوز یک رقیب قوی است، اما رفته رفته در حال پیر و قدیمی تر شدن است؛ بویژه به خاطر رقابت شدید از سوی همتاهای نیکون و سونی خود.

کیفیت تصویر این دوربین، بر اساس استانداردهای امروز، هنوز کاملا خوب است، مخصوصا اگر با فرمت فایل Raw یا خام عکاسی کنید. تصاویر JPEG تولید شده توسط دوربین کانن Canon EOS 5D Mark III با مشکل کاهش نویز شدید مواجه هستند، حتی در ISOهای پایین. کیفیت تصویر در نور کم در فرمت Raw از نظر نویز تصویر عالی است، اما در این کلاس تراز اول محسوب نمی شود. دامنه پویایی که سنسور تصویر 22.3 مگا پیکسل این دوربین تولید می کند از سایر رقبا عقب است، که به این معنی است برای به تصویر کشیدن سوژه های دارای کنتراست بالا دچار مشکل می شوید. افزایش نوردهی یا روشن کردن سایه ها در فرآیند پس از تولید باعث افزایش قابل ملاحظه ای در نویز تصویر می شود. نکته ای که ما در دوربین های عکاسی کانن دوست داریم، تولید تون های پوست عالی در نورپردازی های مختلف است، که باعث می شود این دوربین برای گرفتن عکس های پرتره بی نظیر و عالی باشد.

با وجودی که سیستم فوکوس خودکار دوربین کانن EOS 5D Mark III از نظر به تصویر کشیدن سوژه های متحرک یا فوکوس خودکار بر روی چهره ها فاصله زیادی با سیستم فوکوس خودکار جدید 3D AF Tracking 51 نقطه شرکت نیکون دارد، این سیستم به شرط اینکه یک نقطه فوکوس خودکار را بر روی سوژه خود متمرکز نگه دارید، در فوکوس کردن بر روی سوژه هایی که به دوربین نزدیک شده یا از آن دور می شوند عملکرد بسیار خوبی دارد. 41 نقطه فوکوس متقاطع و صلیبی موجود در سیستم فوکوس خودکار این دوربین نیز حتی در شرایط نوری دشوار یا همراه با سوژه های کنتراست پایین عملکرد فوکوس خوبی را تضمین می کنند؛ و نقطه فوکوس مرکزی نیز در نور کم از دقت فوکوس خودکار و فوکوس بسیار خوبی برخوردار است ( ما در آزمایش های خود در نوری یه شدت -3EV به خوبی به فوکوس کامل رسیدیم ). عملکرد فوکوس خودکار دوربین دیجیتال کانن EOS 5D Mark III بدون شک نسبت به سیستم های فوکوس خودکار بکار رفته در مدل های قبل از خود و همچنین دوربین سطح پایین تر  EOS 6D، ارتقاء قابل ملاحظه ای محسوب می شود.

« نکته ای که ما در دوربین های عکاسی کانن دوست داریم، تولید تون های پوست عالی در نورپردازی های مختلف است، که باعث می شود این دوربین برای گرفتن عکس های پرتره بی نظیر و عالی باشد»

از نظر کار کردن با دوربین و ویژگی های ارگونومیک، استفاده از دوربین عکاسی کانن EOS 5D Mark III و گرفتن عکس با آن به دلیل کنترل های مستقیم سرراست، یک دستگیره بسیار راحت، بسیار لذت بخش است. کیفیت ساخت این دوربین در کل فوق العاده است. از نظر قابلیت های فیلمبرداری، این دوربین قادر به ضبط فیلم های 1080p با سرعت های 24، 25، و 30 فریم در ثانیه است، و روش فشرده سازی بسیار باکیفیت میان فریمی (All-I) را ارائه می کند. با وجودی که کیفیت فیلمبرداری این دوربین در چند سال گذشته جلوتر از سایر مدل های بود، اما در حال حاضر در مقایسه با پیشرفت های جدید در این حوزه تا اندازه ای قدیمی شده است. این دوربین مجهز به جک های میکروفون و هدفون است. با این حال، فاقد ابزارهای فیلمبرداری مفید از قبیل قله فوکوس و نوارهای گوره خری، یا پروفایل های عکس Flat Log Gamma است، که در اکثر رقبای جدیدتر دیده می شود.

با وجودی که دوربین دیجیتال کانن EOS 5D Mark III در حال حاضر در بسیاری از حوزه ها از رقبای DSLR جدید خود عقب افتاده است، این مدل هنوز یک دوربین عکاسی بسیار توانمند و یک ابزار عکاسی بسیار لذت بخش است. این دوربین همچنین به این معروف است که در استفاده های سنگین در محیط های حرفه ای مدل جان سختی است. اگر در حال حاضر با دوربین های عکاسی کانن کار می کنید و به دنبال ارتقاء دادن کار خود از یک دوربین APS-C یا یک دوربین فول فریم قدیمی تر هستید، دوربین عکاسی کانن EOS 5D Mark III گزینه بسیار خوبی است.

دوربین عکاسی Canon EOS 5DS و Canon EOS 5DS R

نقاط قوت دوربین:

  • رزلوشن تراز اول در این کلاس
  • سیستم iTR یک قابلیت تشخیص چهره مقدماتی و رهگیری بهتر سوژه را به سیستم فوکوس خودکار دوربین اضافه می کند
  • کیفیت ساخت و ویژگی های ارگونومیک عالی

نقاط ضعف دوربین:

  • قابلیت های تشخیص و رهگیری سوژه ای که سیستم iTR ارائه می کند در سطح سایر رقبا نیست
  • دامنه پویایی پایین تر در مقایسه با سایر رقبا
  • دامنه ISO محدود
  • قابلیت های فیلمبرداری محدود

دوربین کانن Canon EOS 5DS و برادر تقریبا دوقلوی آن، دوربین عکاسی کانن Canon EOS 5DS R، در حال حاضر رزلوشن بالاترین دوربین های عکاسی DSLR موجود در بازار هستند، که هر دو رزلوشن 50 مگا پیکسل را ارائه می کنند. مدل EOS 5DS با داشتن رزلوشنی تقریبا دو برابر دوربین EOS 5D III دارای یک فیلتر پایین گذر اپتیکال است، در حالی که مدل EOS 5DS R دارای یک فیلتر قابل لغو خودکار است.

انتخاب بین این دو مدل به نیازهای عکاسی کاربران بستگی دارد. دوربین عکاسی Canon EOS 5DS برای آن دسته از عکاسانی مناسب است که نگران ایجاد شدن پدیده مویر در الگوهای ظریف، نظیر پارچه و تور در لباس های عروسی یا نوارهای رنگی موجود بر روی لباس ها، هستند که اصلاح کردن آن نیاز به کار زیادی در فرآیند پس از تولید دارد. دوربین عکاسی Canon EOS 5DS R نیز برای افرادی مناسب است که در عکس های خود به حداکثر میزان جزئیات ممکن نیاز دارند، نظیر عکاسان منظره.

هر دو دوربین Canon EOS 5DS R و Canon EOS 5DS مجهز به سنسور نورسنجی RGB 150000 پیکسل دوربین EOS 7D Mark II هستند، که به تحلیل صحنه کمک کرده و نورسنجی دقیق تری را امکان پذیر می کند. البته سیستم نورسنجی این دو دوربین نورسنجی نقطه ای تزویج شده با نقطه فوکوس خودکار را همچنان ارائه نمی کند. این سنسور نورسنجی همچنین ویژگی Intelligent Tracking and Recognition Autofocus (iTR) یا فوکوس خودکار تشخیص و رهگیری سوژه هوشمند شرکت کانن را در هر دو مدل برای اولین بار در دوربین های سری EOS 5D امکان پذیر کرده است. سیستم iTR در عکاسی از طریق چشمی یک قابلیت تشخیص چهره مقدماتی، البته نه خیلی مطئن، را فراهم می کند و از طریق کامل کردن اطلاعات عمق با تشخیص رنگ، قابلیت تشخیص و رهگیری سوژه را تقویت می کند. این سیستم در دنبال کردن اجزاء صورت از قبیل چشم ها تا اندازه ای غیر دقیق است، و بهترین عملکرد آن زمانی حاصل می شود که سوژه ها در عمق تصویر به خوبی مجزا باشند. این به این معنی است که این سیستم برای شکار پرنده های در حال پرواز و صحنه های ورزشی کاملا موثر است. مثل دوربین EOS 5D III، وجود 41 نقطه فوکوس از نوع متقاطع در سیستم فوکوس خودکار دو دو دوربین Canon EOS 5DS R و Canon EOS 5DS در نورپردازی های دشوار یا در سوژه های دارای کنتراست پایین فوکوس خودکار دقیقی را تضمین می کند. نقطه فوکوس خودکار مرکزی بسیار حساس این سیستم در موقعیت هایی که عمق میدان کم باشد و همچنین در نور کم بسیار کارآمد بوده و در نوری با شدت -3EV قادر به فوکوس بر روی سوژه است. البته در این رزلوشن بالا برای رسیدن به فوکوس کامل همیشه باید لنزهای خود را تنظیم دقیق کنید.

«زمانی که تصاویر در سطح پیکسل شارپ باشند، کیفیت تصویر خارق العاده خواهد بود»

برای نهایت استفاده از رزلوشن خارق العاده سنسور تصویر در دو دوربین Canon EOS 5DS R و Canon EOS 5DS، شرکت کانن از چند ویژگی برای به حداقل رساندن مواردی از قبیل لرزش شاتر و آینه دوربین استفاده کرده است. در این دو دوربین وجود یک مکانیسم آینه جدید و تاخیرهای از پیش تعیین شده قفل آینه باعث می شوند لرزش های دوربین کم شوند و این گزینه نیز وجود دارد که برای حذف کامل لرزش های دوربین از زمان های انتظار از پیش تعیین شده استفاده کنید. و با وجودی که لرزش ناشی از آینه یا شاتر در برخی از فواصل کانونی و سرعت های شاتر هنوز می توانند مشکل ساز شوند، اما دوربین آنها را به خوبی کنترل می کند. نمای زنده در دو دو دوربین Canon EOS 5DS R و Canon EOS 5DS از یک پرده اول الکترونیک استفاده می کند و احتمال لرزش شاتر را بطور کل از بین می برد. در این رزلوشن بالا، برای تار شدن تصویر در زمان عکاسی بر روی دست باید بیشتر به سرعت شاتر توجه داشته باشد، بویژه به این دلیل که این دو دوربین فاقد سیستم لرزه گیر اپتیکال داخلی هستند که برخی از رقبای بدون آینه ارائه می کنند.

هنگامی که شات ها در سطح تک تک پیکسل ها شارپ باشند، کیفیت تصویر همراه با جزئیات بالا و بازتولید رنگ خارق العاده شرکت کانن، فوق العاده است. کیفیت تصویر در نور کم کاملا خوب است، اما به پای برخی از رقبا نمی رسد، و ISO هر دو دوربین Canon EOS 5DS R و Canon EOS 5DS بدون هیچ دلیل واضحی به ISO 12800 محدود است. برخلاف برخی ارتقاء ها نسیبت به مدل های قبلی، دامنه پویایی در فرمت فایل Raw همچنان محدود است، که این امر در مقایسه با سایر رقبا دو نقیصه را به همراه دارد: اولا، به هنگام گرفتن عکس آزادی عمل کمتری را در نوردهی فراهم می کند و ثانیا، قابلیت روشن تر کردن سایه ها در فرآیند پس تولید نیز محدودتر است. اما رزلوشن بالایی که دو دوربین Canon EOS 5DS R و Canon EOS 5DS ارائه می کنند باعث می شود این نواقص تحت شعاع قرار بگیرند.

از نظر قابلیت های فیلمبرداری، دو دوربین Canon EOS 5DS R و Canon EOS 5DS برای ضبط فیلم حرفه ای مناسب نیستند، و خروجی HDMI تمیز و سوکت هدفون نیز ارائه نمی کنند. هر دو دوربین قادر به ضبط فیلم های 1080/30p هستند، ولی تنظیم 1080/60p و قابلیت ضبط فیلم های 4K را ارائه نمی کنند، و کیفیت تصویر آنها در فیلمبرداری در مقایسه با سایر رقبا، بویژه مدل های بدون آینه، کمی پایین تر است.

دوربین عکاسی Nikon Df

نقاط قوت دوربین:

  • استیل کلاسیک، کنترل های مستقیم متعدد
  • کیفیت تصویر کلی خوب
  • عملکرد ISO بسیار خوب

نقاط ضعف دوربین:

  • عملکرد فوکوس خودکار ضعیف در نور متوسط و نور کم
  • پوشش سطح فوکوس خودکار کم
  • فاقد قابلیت ضبط فیلم

دوربین نیکون Nikon Df یک دوربین فول فریم با استیل کلاسیک و مجهز به یک سنسور تصویر 16 مگا پیکسل ( که از دوربین عکاسی حرفه ای و سطح بالای Nikon D4 وام گرفته شده است ) می باشد و به دلیل اینکه قابلیت ضبط فیلم را ارائه نمی کند، مثل دوربین های قدیمی تنها یک دوربین عکاسی صرف است.

با وجودی که سنسور تصویر بکار رفته در دوربین Nikon Df از دوربین حرفه ای و پرچمدار D4 شرکت نیکون گرفته شده است ( که کیفیت تصویر خیره کننده ای را در نور کم ارائه می کند)، اما سیستم فوکوس خودکار بکار رفته در این دوربین فول فریم از دوربین بسیار سطح پایین تر Nikon D610 گرفته شده است. این سیستم 39 نقطه به خودی خود سیستم خوبی است، اما به پای ماژول بسیار سطح بالاتر 51 نقطه بکار رفته در دوربین های سطح بالاتر این شرکت نمی رسد. سطح پوشش فریم این سیستم فوکوس خودکار برای دوربین دیجیتال نیکون Nikon Df به عنوان یک مدل فول فریم کوچک است که این امر محدود زیادی را برای این دوربین بوجود می آورد و این میزان پوشش فریم قابلیت های رهگیری و دنبال کردن سوژه در این دوربین فول فریم – با وجودی که در سطح خوبی قرار دارد – را محدود می کند و استفاده از یک سنسور نورسنجی رزلوشن پایین تر نیز این مشکل را تشدید می کند. علاوه براین، میزان حساسیت به نور اسمی این سیستم فوکوس خودکار تنها -1EV است و ما در تجربه خود شاهد بودیم که فوکوس خودکار این دوربین در نور کم با مشکل روبرو است.

«سیستم فوکوس خودکار دوربین Nikon Df از مدل بسیار سطح پایین تر Nikon D610 گرفته شده است»

کیفیت تصویر دوربین عکاسی دیجیتال Nikon Df چه به هنگام استفاده از فرمت فایل Raw و چه به هنگام گرفتن عکس با فرمت JPEG، در کل خوب است. درست است که این دوربین از در مقایسه با سایر رقبای خود از یک سنسور تصویر قدیمی تر با رزلوشن پایین تر استفاده می کند ( به غیر از دو دوربین عکاسی Sony a7S و Sony a7S II که تمرکز اصلی آنها بر روی قابلیت های فیلمبرداری است )، اما کیفیت تصویر آن در حد رقبای خود است. کیفیت تصویر این دوربین فول فریم در نور کم هنگام مقایسه در سطح پیکسل، بسیار خوب است، البته لازم به ذکر است که در حال حاضر چند دوربین عکاسی دیگر در مقایسه برابر عملکرد مشابهی در ISO های بالا ارائه می کنند. دامنه حساسیت به نور دوربین دیجیتال Nikon Df در حالت استاندارد ISO 100-25600 است که تا ISO 204800 نیز قابل افزایش می باشد.

مهترین و بارزترین ویژگی دوربین نیکون Nikon Df طراحی کلاسیک آن است که از آن یک دوربین DSLR شبیه به دوربین های فیلم خور سنتی و آنالوگ می سازد. در صفحه بالای این دوربین پیچ های تنظیم اختصاصی برای سرعت شاتر، جبران نوردهی و ISO ارائه شده اند. متاسفانه، این کنترل ها به شکل مناسبی ترکیب نشده اند و کاربری های آنها در جای دیگر نیز ارائه شده است که این امر باعث شده است اولا تا اندازه ای زاید باشند و ثانیا پیدا کردذن یک روش منسجم و هماهنگ برای کار کردن با دوربین را دشوار ساخته است. علاوه بر این، استفاده ناهماهنگ از مواد در ساخت این دوربین نیز یکی دیگر از نکته های عجیب در طراحی آن است و استفاده از چند تکه و قسمت که از مواد ارزانتری ساخته شده اند کیفیت ساخت کلی دوربین Nikon Df را کاهش داده است.

اگر به فکر خریدن دوربین عکاسی نیکون Nikon Df هستند به این نکته توجه داشته باشید: با وجودی که طراحی کلاسیک بدنه این دوربین ممکن است برای کاربران جذاب باشد، دوربین عکاسی Nikon D750 از همه نظر از این مدل بهتر بوده و با پول کمتری می توانید آن را بخرید. با این حال، اگر سبک و استیل این دوربین بیش از کارایی برای شما مهم باشد ( و همچنین قیمت بیشتر آن )، دوربین عکاسی دیجیتال Nikon Df یک دوربین قابل و توانمند است، اما نه تا اندازه ای که از ظاهر آن برمی آید.

دوربین عکاسی Nikon D750

نقاط قوت دوربین:

  • فوکوس خودکار عالی، بویژه قابلیت تشخیص و رهگیری سوژ]
  • عملکرد ISO بالای تراز اول در این کلاس
  • دامنه پویایی وسیع
  • صفحه نمایش مفصلدار قابل خم

نقاط ضعف دوربین:

  • حجم کم بافر به هنگام عکاسی متوالی
  • نقاط فوکوس خودکار متقاطع کم که بیشتر در مرکز فریم متمرکز شده اند
  • پوشش فریم فوکوس خودکار محدود است
  • لرزش های آینه / شاتر می توانند باعث تار شدن تصویر شوند
  • فوکوس خودکار ضعیف در نمای زنده / به هنگام فیلمبرداری

دوربین نیکون Nikon D750 مجموعه ویژگی های گسترده ای را ارائه می کند که شامل یک صفحه نمایش قابل خم و نسخه ارتقاء یافته سیستم فوکوس خودکار 51 نقطه بکار رفته در دو مدل D810 و D4s است، که میزان حساسیت آن در این مدل تا -3EV می باشد. این به این معنی است که تک تک نقاط فوکوس خودکار دوربین دیجیتال نیکون Nikon D750 نسبت به اکثر دوربین های عکاسی DSLR، اگر نخواهیم بگویم همه ی آنها، در نور کمتری قادر به فوکوس و قفل بر روی سوژه است.

دوربین عکاسی دیجیتال Nikon D750 مجهز به موتور پردازش تصویر EXPEED 4 شرکت نیکون است که این موتور پردازش علاوه بر حداکثر میزان حساسیت به نور استاندارد ISO 51200، حداکثر سرعت 6.5 فریم در ثانیه در عکاسی متوالی را نیز در این دوربین فول فریم امکان پذیر می کند. سنسور نورسنجی RGB 91000 پیکسل دوربین نیز در کنار سیستم فوکوس خودکار ان کار می کند تا فوکوس خودکار بسیار سریعی را در کنار قابلیت تشخیص چهره و تشخیص و رهگیری سوژه سه بعدی بسیار کارآمدی را ارائه کند، که از قابلیت بی همتایی برای چسبیدن به سوژه و دنبال کردن آن، طرفنظر از اینکه از چه نقطه ای وارد کادر و فریم می شود، دارد. قابل ذکر است که پوشش فریم سیستم فوکوس خودکار دوربین فول فریم Nikon D750 در مقایسه با مدل D810 کمتر و محدودتر است، و تنها 15 نقطه مرکزی از بین 51 نقطه فوکوس آن از نوع متقاطع هستند. این امر باعث می شود نقاط خارج از مرکز در شرایط عکاسی دشوار، بویژه در سوژه های دارای کنتراست پایین، با مشکل فوکوس گردی روبرو شوند.

سنسور نورسنجی RGB رزلوشن بالای بکار رفته در دوربین دیجیتال نیکون D750 با ترکیب نورسنجی نقطه با نقطه فوکوس خودکار، نورسنجی متمایل به چهره، و گزینه های تنظیم دقیق برای تک تک حالت های نورسنجی، نوردهی و توازن نور سفید بسیار دقیقی را تضمین می کند. نورسنجی متمایل به هایلایت قابلیت جدید خوبی در سیستم نورسنجی این دوربین فول فریم است، و از آن می توان برای تمایل نوردهی به سمت هایلایت ها و حفظ آنها در تصویر نهایی استفاده کرد. در این بین، مناطق سایه به دلیل دامنه پویایی خیره کننده ای که دوربین عکاسی نیکون D750 ارائه می کند – که در میان سنسورهای تصویر با رزلوشن 24 مگا پیکسل در کلاس خود تراز اول است - برای ویرایش پس از تولید ( یا با استفاده از گزینه «Flat» در ویژگی کنترل عکس در داخل دوربین ) عاری از نویز باقی می مانند. این قابلیت برای به تصویر کشیدن صحنه های دارای کنتراست بالا ویژگی بسیار مفیدی است. کیفیت تصویر این دوربین فول فریم در نور کم در این کلاس از دوربین های عکاسی به دلیل نویز بسیار کم در تصاویر، تراز اول است. اما دقت داشته باشید که ما در تجربه خود در مواردی با تار شدن تصویر در اثر لرزش شاتر روبرو شدیم، بویژه به هنگام گرفتن عکس در فواصل کانونی بالاتر و با روشن بودن سیستم لرزه گیر VR بر روی لنزها.

« Nikon D750 ویژگی های متعددی را در عکاسی و فیلمبرداری رارائه می کند»

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D750 قادر به ضبط فیلم های 1080/60p بوده، و گزینه کنترل عکس «Flat»، نوارهای گوره خری، و ISO خودکار را در حالت فیلمبرداری دستی ارائه می کند که باعث می شوند این دوربین هم در عکاسی و هم در فیلمبرداری ابزار توانمندی باشد. کیفیت فیلم این دوربین فول فریم در کل بسیار خوب است و تصاویر از رنگ و جزئیات خوبی برخوردار هستند. قابلیت های توالی سنج و تایم لپس ( همراه با تنظیم نوردهی ) داخلی در این دوربین ویژگی های مفیدی هستند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در این کلاس از دوربین های عکاسی چند دوربین بدون آینه وجود دارند که قابلیت های بالاتری را در فیلمبرداری ازائه می کنند.

سیستم Wi-Fi داخلی و صفحه نمایش قابل خم دوربین عکاسی نیکون D750 در بین دوربین های عکاسی این شرکت در این کلاس ویژگی های جدید باارزش تری هستند، و بدون شک همه کاربران از بدنه سبک تر و دستگیره بسیار ارتقاء یافته این دوربین که باعث می شود این دوربین فول فریم در مقایسه با مدل های پیش از خود از قابلیت بیشتری برای عکاسی با یک دست برخوردار باشد، لذت خواهند برد. در کل، می توان گفت که دوربین نیکون Nikon D750 یکی از بهترین دوربین های فول فریم مجهز و قدرتمند موجود در بازار است.

دوربین عکاسی Nikon D810

نقاط قوت دوربین:

  • کیفیت تصویر بی سابقه در ISO 64، همراه با کیفیت تصویر کلی عالی
  • فوکوس خودکار عالی، بویژه در تشخیص و رهگیری سوژه
  • دامنه پویایی تراز اول

نقاط ضعف دوربین:

  • عمکلرد فوکوس خودکار در نور کم به میزان قابل ملاحظه ای ضعیف تر از سایر رقباست
  • لرزش های شاتر / آینه می توانند باعث تار شدن تصویر شوند
  • نقاط فوکوس خودکار متقاطع محدود که بیشتر در مرکز فریم مترکز هستند
  • فوکوس خودکار ضعیف در نمای زنده / فیلمبرداری

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D810 یک دوربین DSLR فول فریم حرفه ای است. مثل دوربین D800 قبل از خود، این دوربین نیز مجهز به یک سنسور تصویر رزلوشن بالای 36.3 مگا پیکسل است، اما برای رسیدن به حداکثر رزلوشن ممکن فاقد فیلتر AA یا همان فیلتر پایین گذز اپتیکال است. حداقل حساسیت به نور ISO 64 در این دوربین دامنه پویایی بی رقیبی را برای پیشی گرفتن از قابلیت های دوربین های رزلوشن بالای شرکت کانن و حتی پیشی گرفتن از رقبایی مثل شرکت سونی به هنگام گرفتن عکس در شرایط نوری دشوار ارائه می کند.

دوربین عکاسی دیجیتال Nikon D810 نسبت به دو مدل دوقلوی D800 و D800E از ویژگی های ارگونومیکی ارتقاء یافته تری برخوردار بوده و استفاده از یک موتور پردازش تصویر ارتقاء یافته در آن نیز از آن یک دوربین فول فریم سریع و لذت بخش برای عکاسی می سازد. این افزایش در قدرت پردازش به بهتر شدن سیستم فوکوس خودکار و فریم ریت اسن دوربین نیز کمک می کند، که در حالت عکاسی Continuous High یا متوالی سرعت بالا به 5 فریم در ثانیه افزایش یافته است، همراه با قابلیت گرفتن عکس با حداکثر سرعت 6 فریم در ثانیه در حالت کراپ 1.2 برابر و 7 فریم در ثانیه در حالت کراپ 1.5 برابر با گریپ عمودی.

دوربین حرف ای نیکون Nikon D810 مجهز به یک سنسور نورسنجی RGB 91000 پیکسل است که نوردهی دقیق، توزان نور دقیق، نورسنجی متمایل به چهره، و نورسنجی نقطه تزویج شده با نقطه فوکوس خودکار خوبی را ارائه می کند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین فول فریم اساسا از مدل حرفه ای D4S گرفته شده است. این سیستم فوکوس خودکار در کنار سنسور نورسنجی رزلوشن بالای دوربین فول فریم Nikon D810 کار می کند تا یک حالت فوکوس خودکار رهگیری سه بعدی خارق العاده را رارائه کند، که به هنگام گرفتن عکس از سوژه های متحرک دقت فوکوس خیره کننده ای را ارائه می کند. این سیستم فوکوس خودکار احتمالا بهترین سیستمی است که تا زمان ساخت این دوربین دیده شده است، و می تواند سوژه هایی که کاربر فوکوس را بر روی آنها آغاز می کند را شناسایی کرده و صرفنظر از اینکه سوژه از چه نقطه ای وارد فریم می شود، آن را دنبال و رهگیری کند. در این سیستم حتی قابلیت تشخیص چهره مقدماتی ای وجود دارد. البته لازم به ذکر است که در سیستم فوکوس خودکار 51 نقطه دوربین دیجیتال نیکون D810 تنها 15 نقطه مرکزی آن از نوع متقاطع هستند، که به این معنی است که نقاط فوکوس خارج از مرکز ممکن است در شرایط نورپردازی دشوار، بویژه با سوژه های دارای کنتراست پایین، با مشکل فوکوس گردی مواجه شوند. ما همچنین شاهد بودیم که عملکرد فوکوس خودکار این دوربین در نور کم نسبت به سایر رقبا در این کلاس، از جمله مدل های از قبل خود در مجموعه دوربین های عکاسی شرکت نیکون، به میزان قابل ملاحظه ای ضعیف تر است.

«حداقل حساسیت به نور ISO 64 در این دوربین دامنه پویایی بی رقیبی را برای پیشی گرفتن از قابلیت های دوربین های رزلوشن بالای شرکت های رقیب به هنگام گرفتن عکس در شرایط نوری دشوار ارائه می کند»

کیفیت تصویر دوربین نیکون D810 چه به هنگام گرفتن عکس با فرمت فایل Raw و چه به هنگام گرفتن عکس های JPEG، خیره کننده است و دامنه پویایی این دوربین فول فریم در این کلاس از دوربین های عکاسی یکی از بهترین هاست. حداقل حساسیت به نور ISO 64 استادندارد امکان نوردهی های بالا را فراهم می کند، که به معنی ارائه تصاویر شارپ تر و دامنه پویاییی بالاتر نسبت به سایر دوربین های فول فریم رقیب است. قابلیت نورسنجی متمایل به هایلایت در این دوربین نیز به حذف جزئیات مناطق هایلایت کمک کرده، و مناطق سایه نیز برای ویرایش پس از تولید، یا از طریق استفاده از گزینه «Flat» در ویژگی کنترل عکس در داخل دوربین، نسبتا عاری از نویز باقی می ماند. عملکرد دوربین عکاسی Nikon D810 در نور کم برای یک دوربین فول فریم با این رزلوشن بالا بسیار خوب است، اما در این کلاس بهترین محسوب نمی شود.

البته رسیدن به بهترین نتایج در دوربین فول فریم نیکون D810 می تواند دشوار باشد. مثل سایر دوربین های رزلوشن بالایی که فاقد سیستم لرزه گیر اپتیکال مبتنی بر سنسور تصویر (سیستم لرزه گیر داخلی از نوع شیفت سنسور) هستند، لازم است برای جلوگیری از تار شدن شات های بر روی دست از سرعت شاترهای بالاتری استفاده کنید؛ و برخلاف طراحی مجدد مکانیسم آینه و شاتر خود، که در مقایسه با مدل های قبل از خود به وضوح تصویر در این دوربین کمک زیادی می کند، دوربین دیجیتال نیکون D810 در برخی از سرعت های شاتر و فواصل کانونی با مشکل لرزش آینه / شاتر مواجه است. این مشکل در بسیاری از لنز های شرکت نیکون با سیستم لرزه گیر VR بکار رفته در این لنزها تشدید می شود، و در مواقعی می تواند باعث کلافگی شود. خوشبختانه، شرکت نیکون در این دوربین یک گزینه شاتر الکترونیکی پرده اول را در طول عکاسی از طریق چشمی تعبیه کرده است، اما این سیستم وقتگیر بوده وبرای افزایش کارایی و قابلیاپت آن نیاز به دو زدن دکمه و یک تاخیر است. این امر باعث می شود استفاده از آن برای همه چیز به غیر از سوژه های ثابت غیر ممکن باشد. این نقیصه در کار عکاسان استودیویی، ورزشی و منظره که به ترتیب از فلاش های استروب، سرعت شاترهای بالا، و سه پایه عکاسی استفاده می کنند تاثیر چندانی ندار، اما برای سایر عکاسان دردسرساز است.

ویژگی های فیلمبرداری حرفه ای از قبیل پروفایل های تصویر Flat یا تخت و Log Gamma ( که در عکاسی نیز ارائه شده اند) و دیافراگم برقی، که در طول فیلمبرداری تغییر دیافراگم های نرمتری را انکان پذیر می کند، ویژگی های خوبی در دوربین عکاسی دیجیتال Nikon D810 هستند. این دوربین همچنین مجهز به یک میکروفون استریو داخلی با طراحی مجدد بوده، و برای پایش هایلایت ها نوارهای گروه خری را ارائه می کند. این دوربین فول فریم قادر به ضبط فیلم های حداکثتر تا 1080/60p است و کیفیت فیلم آن، در کل، خوب و دارای جزئیات بالاست. قابلیت ضبط فیلم های تایم لپس (همراه با تنظیم نوردهی) نیز یک مزیت اضافی در این دوربین است.

مثل برخی از مدل های رزلوشن بالای موجود در این کلاس، دوربین عکاسی نیکون D810 یک ابازر تخصصی است که زمانی که از آن به شکل مناسب استفاده شود، به تولید تصویر تراز اولی ختم می شود. ISO 64 در این دوربین فول فریم دامنه پویایی و کیفیت تصویر کلی بی نظیری را ایجاد می کند، و رهگیری سه بعدی شرکت نیکون قابلیت تشخیص و رهگیری سوژه تراز اولی را ارائه می کند. اما این دوربین با نواقصی نیز همراه است، بالاخص لرزش ناشی از آینه / شاتر ( که با لنزهای مجهز به سیستم لرزه گیر VR این شرکت تشدید می شود )، و سیستم فوکوس خودکاری که در نور کم در مقایسه با سایر رقبای موجود در این کلاس از عملکرد ضعیف تری برخوردار است.

دوربین عکاسی سونی Sony a7S

 

نقاط قوت دوربین:

  • دوربین عکاسی فول فریم کوچک و سبک
  • عملکرد ISO بالای عالی
  • کیفیت و قابلیت های فیلمبرداری قوی
  • صفحه نمایش LCD قابل خم

نقاط ضعف دوربین:

  • فوکوس خودکار کند در نور کم به دلیل تنها استفاده از فوکوس خودکار تشخیص کنتراست
  • دامنه پویایی کمتر در فرمت فایل Raw نسبت به مدل a7
  • فاقد ویژگی Auto ISO قابل برنامه ریزی
  • فایل های Raw با آثار فشرده سازی همراه هستند
  • برای ضبط فیلم های 4K به رکوردر خارجی نیاز است

دوربین سونی Sony a7S در بین اولین نسل دوربین های عکاسی بدون آینه فول فریم دارای پایه لنز E شرکت سونی مدلی است که مختص فیلمبرداری طراحی شده است. این دوربین از یک سنسور تصویر 12.2MP CMOS استفاده کرده و تنها سیستم فوکوس خودکار Contrast Detect AF یا فوکوس خودکار تشخیص کنتراست را ارائه می کند.

نکته: دوربین دیجیتال سونی Sony a7S، در قالب مدل Sony a7S II ارتقاء یافته است، که این مدل نیز از همان سنسور تصویر 12.2 مگا پیکسل استفاده می کند، اما برخی از مزایای قابل ملاحظه، نظیر قابلیت ضبط فیلم های 4K داخلی (با حفظ قرائت فول سنسور)، لرزه گیر تصویر، و چند ویژگی فیلمبرداری دیگر را ارائه می کند. با این حال، دوربین عکاسی a7S هنوز یک مدل جدید، و همچنین یک دوربین قوی، محسوب می شود و می توانید آن را با قیمت کمتری نسبت به مدل a7S II بخرید.

رزلوشن نسبتا پایین سنسور تصویر دوربین دیجیتال سونی Sony a7S باعث می شود این دوربین از کیفیت فیلم بسیار خیره کننده ای برخوردار باشد، زیرا دوربین قادر به قرائت تک تک پیکسل های موجود بر روی سنسور تصویر خود برای تک تک فریم های فیلم است ( زیرا تعداد پیکسل های کمتری برای قرائت موجود هستند – که به این ویژگی اصطلاحا قرائت فول سنسور یا سنسور کامل گفته می شود ). این امر همچنین به این معنی است که از کل مساحت سطح سنسور تصویر نمونه گیری می شود، که در فیلمبرداری رزلوشن بسیار بالا و کیفیت نور کم خارق العاده ای را فراهم می کند. توانایی و قابلیت گسترده دوربین دیجیتال سونی Sony a7S در نور کم این امکان را برای این دوربین فول فریم فراهم می کند در مقایسه با همتاهای خود حداکثر ISO بالاتری را ارائه کند، چنانچه حداکتر تنظیم حساسیت به نور استاندارد این دوربین ISO 409600 است. ایراد این طراحی ارائه رزلوشن کمتر در عکاسی و دامنه پویایی کمی کمتر در فرمت فایل Raw، که تا حدی جای تعجب دارد، در مقایسه با سایر دوربین های رزلوشن بالاتر موجود در این نسل از دوربین های بدون آینه شرکت سونی و همچنین دوربین های عکاسی فول فریم شرکت نیکون است ( البته از این نظر هنوز از دوربین های فول فریم شرکت کانن جلوتر است ). مناطق سایه و لبه های کنتراست بالا در عکس های Raw نیز آثاری از فشرده سازی را نشان می دهند، که در نهایت دامنه پویایی دوربین را کاهش می دهد. دوربین Sony a7S II، به دلیل اینکه Raw غیر فشرده ارائه می کند، این مشکلات را ندارد.

«دوربین Sony a7S به هنگام ضبط فیلم قادر به قرائت کل سنسور تصویر است، که این امر به این معنی است که هیچ موردی از حفظ سطر یا ترکیب پیکسل در سنسور تصویر ایجاد نمی شود»

جالب اینکه، عملکرد دوربین دیجیتال Sony a7S در عکاسی در نور کم و ISO بالا بی نظیر و استثنایی نیست: حتی دوربین های رزلوشن بالاتر در تمام تنظیمات بالای ISO، به غیر از تنظیمات خیلی بالای ISO، در مقایسه های فایل های Raw در اندازه معمولی تصاویر، عملکرد مشابهی را ارائه می کنند. این به این معنی است که از نظر کیفیت تصویر در عکاسی، به غیر از ISO های خیلی بالا ( مثلا، 51200 و بالاتر )، دوربین بدون آینه Sony a7S مزیت بالاتری نسبت به برخی از بهترین دوربین های موجود در این کلاس فراهم نمی کند. از طرف دیگر، سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست این دوربین قابلیت آن در فوکوس پیوسته بر روی سوژه را محدود می کند، و همچنین به این معنی است که این دوربین در نور کم یا در سوژه های دارای کنتراست پایین با مشکل فوکوس گردی مواجه می شود، که باعث می شود در کل فوکوس خودکار کندتری داشته باشد.

با این وجود، دوربین عکاسی دیجیتال Sony a7S بیشتر برای این طراحی شده است که در فیلمبرداری عملکرد بهتری از عکاسی داشته باشد. در این دوربین فیلم های فول HD را می توان با رزلوشن 1080p با حداکثر سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کرد و حداکثر فریم ریت دوربین در تنظیم 720p نیز، 120 فریم در ثانیه است ( البته در این حالت تصاویر با ضریب برش 2.2x ضبط می شوند ). فیلم ها را می توان در کدک XAVC S ضبط کرد، که برای جزئیات ظریف تر و ریسک کمتر ایجاد نویز در تصویر به علت فشرده سازی، بیت ریت 50Mbps را ارائه می کند. یکی دیگر از ویژگی های برجسته دوربین بدون آینه فول فریم Sony a7S در فیلمبرداری قابلیت ارائه خروجی 4K غیر فشرده از طریق پورت HDMI برای یک دستگاه ضبط خارجی است. این دوربین ابزارهایی نظیر نوارهای گوره خری و ورودی میکروفون و هدفون را نیز ارائه می کند. پروفایل تصویر S-Log2 دامنه پویایی بالایی را در فیلم ها تضمین می کند، البته در این حالت دوربین از ISO پایه نسبتا بالای 3200 استفاده می کند، که خود این امر تا اندازه ای دامنه پویایی سنسور تصویر دوربین در فرمت فایل Raw را محدود می کند. مدل a7R II این محدودیت را ندارد، و این محدودیت در مدل a7S II نیز کمتر است.

اگر کار تولید تصویر شما بیشتر در حوزه فیلمبرداری تمرکز دارد و به گرفتن فیلم های 4Kنیز علاقمند بوده، و به دنبال بزرگترین سنسور تصویر موجود در بازار در کوچک ترین بدنه هستید، یا اینکه دوربینی می خواهید که در تاریکی شب نیز از پس کار تولید تصویر بربیاید، در این صورت دوربین عکاسی Sony a7S گزینه بسیار خوبی است. این مجموعه از دوربین های عکاسی بدون آینه شرکت سونی با مشکل باطری و ویژگی های ارگونومیک برخوردار بوده، و عملکرد فوکوس خودکار در این مدل محدود است؛ اما به عنوان یک ابزار اختصاصی برای ضبط فیلم، می توان ادعا کرد که دوربین دیجیتال Sony a7S مدل بسیار قابل و توانمندی است که تنها دیگر مدل های موجود در این سری از دوربین های بدون آینه شرکت سونی قادر به رقابت با آن هستند.

دوربین عکاسی سونی Sony a7S II

نقاط قوت دوربین:

  • عملکرد عالی در نور کم، بویژه برای فیلمبرداری
  • قابلیت ضبط فیلم های 4K در داخل دوربین
  • سیستم لرزه گیر 5 محوره
  • صفحه نمایش LCD قابل خم

نقاط ضعف دوربین:

  • سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست دوربین در نور کم و سوژه های کنتراست پایین با مشکل روبرو است
  • پیچ های تنظیم و دکمه های کنترل کوچک
  • عمر باطری ضعیف

دوربین دیجیتال سونی Sony a7S II از همان سنسور تصویر حساسیت بالای 12.2MP CMOS فول فریم مدل a7S استفاده می کند و آن را به نسل دوم دوربین های عکاسی بدون آینه فول فریم سری a7 شرکت سونی منتقل می کند، که مجهز به سیستم لرزه گیر 5 محوره IBIS و قابلیت ضبط فیلم های 4K در داخل دوربین به عنوان ویژگی های جدید هستند. این دوربین به عنوان گزینه ای برای عکاسان و فیلمبرداران در کنار دو دوربین a7 II و a7R II قرار می گیرد، که بسیاری از ویژگی های بارز خود را به مدل دوم وام داده است.

سیستم فوکوس خودکار دوربین عکاسی دیجیتال Sony a7S II تنها از نوع تشخیص کنتراست است، اما شرکت سونی ادعا می کند این سیستم به یمن استفاده از سنسور تصویر بسیار حساس به نور قادر است در نوری به شدت -4EV نیز کار کند. الگوریتم های فوکوس خودکار در این دوربین در فیلمبرداری تغییر کرده اند تا فوکوس خودکار قادر باشد نرمتر و با سرعت بیشتری بین سوژه ها حرکت کند (فوکوس کشی). با این حال، سیستم فوکوس خودکار دوربین عکاسی Sony a7S II می تواند برای عکاسانی تمایل دارند در شرایط بسیار تاریک به فوکوس برسند یا بر روی سوژه های متحرک فوکوس پیوسته و مداوم در اختیار داشته باشند، بسیار کند باشد. به بیان ساده: عدم وجود نقاط فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز که نسبت به عمق حساس هستند در عکاسی عملکرد فوکوس خودکار دوربین را ضعیف می کند، بویژه در مقایسه با سیستم های فوکوس خودکار تشخیص فاز بسیار خوبی که در سایر دوربین های عکاسی بدون آینه نظیر a7R II وجود دارند، که در مقایسه با دوربین های عکاسی DSLR به لحاظ فوکوس خودکار پیوسته و قابلیت های تشخیص و رهگیری سوژه عملکردی برابر و حتی بهتر از آنها دارند.

کیفیت تصویر دوربین سونی Sony a7S II در کل خوب است، اما از نظر رزلوشن کمی ضعیف است، که قابلیت های برش زدن و بزرگ کردن تصاویر تولیدی را محدود می کند. میزان نویز تصویر حتی در تنظیمات بسیار بالای ISO نیز پایین است. البته توجه به این نکته مهم است که عملکرد دوربین دیجیتال سونی Sony a7S II در عکاسی در نور کم و ISO بالا بی نظیر و خارق العاده نیست: حتی دوربین های رزلوشن بالاتر در تمام تنظیمات بالای ISO، به غیر از تنظیمات خیلی بالای ISO، در مقایسه های فایل های Raw در اندازه معمولی تصاویر عملکرد مشابهی را ارائه می کنند. این دوربین فرمت فایل Raw غیر فشرده را نیز ارائه می کند ( مثل دو مدل a7R II و a7 II )، که این امکان را فراهم می آورد بتوان در فرآیند پس از تولید تا حد امکان جزئیات بیشتری را از مناطق سایه ها و لبه های کنتراست بالا بدون ایجاد تاثیرات سوء فشرده سازی استخراج کرد. دامنه پویایی این دوربین بدون آینه در فرمت فایل Raw، با وجودی که بسیار بالاتر از دوربین های عکاسی فول فریم شرکت کانن است، در مقایسه با دوربین های بدون اینه رزلوشن بالاتر موجود در این سری از دوربین های شرکت سونی و همچنین دوربین های فول فریم شرکت نیکون کمی ضعیفتر است.

«ویژگی های جدید اضافه شده به دوربین Sony a7S II باعث می شود این دوربین مدل بهتری برای فیلم سازان باشد»

جایی که دوربین دیجیتالی Sony a7S II واقعا می درخشد، قابلیت ضبط فیلم های 4K است، که این دوربین قادر به ضبط آنها با سرعت 30 فریم در ثانیه به صورت داخلی است. با وجودی که دوربین a7R II نیز این قابلیت را ارائه می کند، فیلم های 4K فول فریم ضبط شده با دوربین بدون آینه Sony a7S II به دلیل قرائت فول سنسور تک تک پیکسل های موجود بر روی سنسور تصویر از جزئیات بالاتری برخوردار هستند. ما همچنین شاهد بودیم که این نمونه گیری کامل از تمام مساحت سنسور در مقایسه با مدل a7R II ( که همه پیکسل های موجود بر روی سنسور تصویر را تنها در حالت Super 35 قرائت می کند ) به میزان قابل ملاحظه ای برای کیفیت فیلم در نور کم مزیت ایجاد می کند؛ چنانچه دوربین بدون آینه دیجیتال Sony a7S II ( و مدل a7S ) در فیلمبرداری در نور کم کمترین نویزی که ما تا کنون دیده ایم را ایجاد می کند. برخلاف دوربین a7R II، که مقایسه این دوربین بدون آینه با آن کاملا منطقی است، دوربین Sony a7S II در فیلمبرداری به دلیل نداشتن نقاط فوکوس از نوع تشخیص فاز بر روی سنسور تصویر خود فوکوس خودکار دقیقی را ارائه نمی کند و در این حوزه با مشکل فوکوس گردی روبرو است.

دوربین ش Sony a7S II همچنین قادر به ضبط فیلم های 1080p با فریم ریت های 24، 30، 60، و 120 فریم در ثانیه است ( البته حالت 120 فریم در ثانیه با یک ضریب برش یا کراپ 2.2x گرفته می شود، که اندازه سنسور تصویر را حتی از اندازه APS-C نیز کوچکتر می کند ). پروفایل هایی از قبیل S-Log از ماهیت ثابت بودن ISO سنسور تصویر استفاده می کنند تا این امکان را برای فیلم سازان فراهم کنند در کلیپ های خود نهایت اطلاعات ممکن را ضبط کنند، که این امر این امکان را برای فیلم سازان فراهم می کند صحنه های دارای دامنه پویایی بالا را به تصویر کشیده و پس از تولید به سلیقه خود بر اساس رنگ درجه بندی کنند. دوربین دیجیتالی Sony a7S II برای فیلمبرداران حرفه ای ابزارهای متعددی از قبیل نوارهای گروه خری، قله فوکوس و غیره را نیز فراهم می کند. و وجود ورودی های میکروفون و هدفون خارجی باعث می شوند این دوربین بدون اینه ابزار قوی ای برای ضبط فیلم شود.

با توجه به اینکه استفاده از دوربین عکاسی a7S به همراه دستگاه ضبط خارجی Atomos Shogun در دنیای فیلمبرداری بسیار رایج شده است، ویژگی های جدید دوربین عکاسی Sony a7S II باعث می شود این دوربین حتی مدل بهتری برای فیلم سازان باشد. با وجودی که ضبط فیلم داخلی این دوربین محدود به 4:2:0 8 بیتی است ( که بهتر بود گزینه 4:2:2 10 بیتی را ارئه می کرد )، افرادی که بر روی فیلم های ضبط شده پس از تولید فرآیند ویرایش سنگینی را اعمال نمی کنند چندان به این تفاوت اهمیت نمی دهند که بخواهند قابلیت ضبط داخلی این دوربین را کنار بگذارند. و حتی برای افرادی که بر روی رکوردرهای خارجی ضبط می کنند، مزیت هایی از قبیل لرزه گیره 5 محوره IBIS و Log Gamma ارتقاء یافته ( همراه با ISO پایه پایین تر ) نسبت به مدل a7S اصلی ارتقاء های مهمی را فراهم می کنند و باعث می شوند دوربین عکاسی Sony a7S II یکی از بهترین ابزارهای ضبط فیلم کنونی موجود در بازار باشد.

دوربین عکاسی Sony Alpha a7R

نقاط قوت دوربین:

  • دوربین عکاسی فول فریم کوچک و سبک
  • دامنه پویایی Raw گسترده
  • کیفیت تصویر عالی در نور کم
  • صفحه نمایش قابل خم

نقاط ضعف دوربین:

  • لرزش شاتر مشکل بزرگی است
  • فوکوس خودکار کند در نور کم به دلیل تنها استفاده از فوکوس خودکار تشخیص کنتراست
  • فاقد ویژگی Auto ISO قابل برنامه ریزی
  • وجود اثار فشرده سازی در فایل های Raw

دوربین عکاسی Sony Alpha a7R مدل رزلوشن بالای شرکت سونی در بین نسل اول دوربین های بدون آینه فول فریم دارای پایه لنز E این شرکت است. این دوربین از نظر طراحی بسیار شبیه به مدل های اصلی Sony a7 و a7S است، به غیر از اینکه این دوربین از یک سنسور تصویر CMOS 36 مگا پیکسل فاقد فیلتر پایین گذر اپتیکال استفاده می کند.

قابل ذکر است که دوربین عکاسی Sony a7R در قالب مدل Sony a7R II ارتقاء یافته است، که به اعتقاد ما در کل دوربین قابل تری نسبت به این مدل است. با وجودی که دوربین Sony a7R هنوز یک مدل جدید محسوب می شود، یک مشکل جدی که ما در آزمایش های خود با آن روبرو شدیم پدیده لرزش شاتر در این دوربین است، که به دلیل ارتعاش ها و لرزش های مکانیسم نسبتا خشن دوربین باعث تارشدگی تصاویر می شود. به دلیل رزلوشن بالای سنسور تصویر دوربین عکاسی دیجیتالی Sony a7R این لرزش شاتر مشکل جدی ای است (بویژه در فواصل کانونی بالاتر). دوربین Sony a7R II مجهز به یک پرده اول الکترونیکی و شاتری است که طراحی آن تغییر کرده است، در نتیجه لرزش شاتر در آن مسئله ساز نیست.

«مشکل بزرگی که ما به هنگام آزمایش کردن دوربین عکاسی Sony a7R با آن روبرو شدیم، پدیده ای موسوم به لرزش شاتر است»

اکثر دوربین های عکاسی در این سطح قیمت از سیستم های فوکوس خودکار ترکیبی استفاده می کنند، در حالی که دوربین دیجیتالی Sony a7R تنها از یک سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست ( که به اختصار به آن CDAF گفته می شود ) استفاده می کند، که این امر موجب کند بودن فوکوس دوربین می شود، بویژه هنگام گرفتن عکس در نور کم یا موقعیت هایی که نور پشت سر در کادر وجود داشته باشد و البته هنگام گرفتن عکس از سوژه های کنتراست پایین. سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست این دوربین بدون آینه در به تصویر کشیدن سوژه های متحرک نیز عملکرد معمولی ای را ارائه می کند.

با این حال، کیفیت تصور دوربین Sony a7R خوب است، بویژه اگر در فرمت فایل Raw عکاسی کنید. فایل های JPEG این دوربین با مشکل کاهش نویز شدید روبرو هستند که میزان جزئیات حفظ شده را کاهش می دهد. با وجودی که دامنه پویایی Raw در این دوربین بسیار خوب است، در سایه ها و لبه های کنتراست بالا اثار فشرده سازی دیده می شود. مدل a7R II این مشکل را ندارد، زیرا فرمت فایل Raw غیر فشرده را ارائه می کند.

دوربین دیجیتال Sony a7R قابلیت ضبط فیلم های 1080/60p را نیز ارائه می کند. در کل، کیفیت فیلم این دوربین بدون آینه بسیار خوب است و این امر در مورد صداهای ضبط شده در فیلم ها نیز صدق می کند. در کلیپ های ویدئویی گاهی پدیده مویر دیده می شود، و اگر در طول ضبط فیلم از فوکوس خودکار استفاده کنید، گاهی با مشکل فوکوس گردی نیز مواجه می شوید. با این حال، دوربین دیجیتالی Sony a7R ابزارهایی از قبیل نوارهای گوره خری و هر دو پورت میکروفون و هدفون را ارائه می کند. با این حال، اگر به دنبال یک دوربین a7 نسل اولی برای گرفتن فیلم هستید، مدل a7S می تواند گزینه بهتری باشد.

نهایتا این که، در بین تمام دوربین های عکاسی Sony a7 که تا کنون به بازار عرضه شده اند، دوربین عکاسی دیجیتال Sony a7R مدلی است که ما برای خرید آن بیشترین احتیاط را به شما توصیه می کنیم، بویژه به خاطر مشکل لرزش شاتر در این دوربین. خوشبختانه، مدل Sony a7R II تمام مشکلات مدل Sony a7R اصلی را برطرف کرده است و یکی از بهترین دوربین هایی است که تا کنون آزمایش کرده ایم.

دوربین عکاسی Sony a7R II

نقاط قوت دوربین:

  • کیفیت تصویر نور کم و دامنه پویایی بسیار خوب که در این کلاس تقریبا بی نظیر است
  • قابلیت ضبط فیلم های 4K در داخل دوربین
  • سرعت و دقت فوکوس خودکار بی نظیر
  • سنسور تصویر تثبیت شده (مجهز به سیستم لرزه گیر)
  • صفحه نمایش قابل خم

نقاط ضعف دوربین:

  • پخش توقف – حرکت باعث می شود دنبال کردن اکشن در عکاسی پیوسته دشوار شود
  • خالی شدن بافر زمان زیادی طول می کشد
  • آرایش منوی ضعیف و کلافه کننده
  • پیچ های تنظیم کوچک

دوربین عکاسی Sony a7R II اولین دوربین دنیاست که از یک سنسور تصویر فول فریم پشت روشن استفاده می کند. این سنسور تصویر پرچمدار مجهز به مکانیسم لرزه گیر تصویر 5 محوره است که برای این سنسور رزلوشن بالای 42.2 مگا پیکسلی بهینه شده است.

دوربین عکاسی دیجیتال Sony a7R II در زمینه فن آوری فوکوس خودکار نیز نوآوری هایی را ارائه کرده است. این سنسور تصویر جدید شامل 399 نقطه فوکوس خودکار تشخیص فاز ( که به آن به اختصار PDAF گفته می شود ) بوده، در بین تمام دوربین های فول فریم موجود در بازار بیشترین پوشش سطح فریم را ارائه می کند. عملکرد فوکوس خودکار این دوربین بدون آینه فول فریم هم در عکاسی و هم در فیلمبرداری خارق العاده و استثنایی است. ما در آزمایش های فوکوس خودکار پیوسته خود متوجه شدیم که دوربین عکاسی دیجیتالی Sony a7R II از این نظر، حتی در نور کم زمانی که لنزهای نخست سریع بر روی آن بسته شود، عملکرد بهترین دوربین های عکاسی DSLR را به چالش می کشد. ویژگی هایی نظیر Eye AF یا فوکوس خودکار تشخیص چشم ( نوعی فوکوس خودکار تشخیص چهره ) تضمین می کنند افراد در شات ها همیشه در فوکوس کامل باشند، حتی در صورتی که سوژه ها دارای حرکت باشند. این ویژگی دوربین Sony a7R II باعث می شود نرخ رسیدن به قفل فوکوس در عکاسی پرتره خبرنگاری، گرفتن عکس از نوزادان، و عکاسی عروسی یا مراسم همیشه بالا باشد. و فوکوس خودکار تشخیص فاز بر روی سنسور تصویر حتی در عمق میدان کم نیز دقت بالایی را در فوکوس تضمین می کند – در این دوربین برخلاف دوربین های DSLR نیازی نیست نگران تنظیم دقیق لنزهای خود یا «خاموش» بودن برخی از نقاط فوکوس خودکار باشید. بسیاری از این مزیت ها، نظیر دقت ارتقاء یافته و تشخیص چهره عالی، حتی در مورد لنزهای مختص دوربین های DSLR نیز کارایی دارد که قادر هستند از طریق آداپتور بر روی دوربین دیجیتال Sony a7R II فوکوس خودکار سریع و پیوسته ای را فراهم کنند.

کیفیت تصویر دوربین دیجیتالی Sony a7R II در اکثر موقعیت های تولید تصویر در این کلاس از دوربین های عکاسی بی نظیر و تراز اول است. این دوربین در مقایسه با مدل های قبل از خود موتور JPEG بسیار ارتقاء یافته تری را ارائه می کند، و میزان جزئیاتی که در این فایل ها حفظ می شوند تقریبا از تمام دوربین های عکاسی DSLR بیشتر است.  سنسور تصویر پشت روشن بکار رفته در دوربین بدون آینه Sony a7R II باعث می شود رزلوشن بالای آن تاثیر چندانی بر روی کیفیت تصویر دوربین در نور کم نداشته باشد و این دوربین از نظر نویز کم در تصویر در تمام دامنه ISO خود به غیر از ISO های بسیار بالا حتی با مدل a7S II برابری می کند. دامنه پویایی دوربین بدون آینه دیجیتال Sony a7R II در فرمت فایل Raw پس از دوربین Nikon D810 در این کلاس در مقام دوم قرار داشته، آزادی عمل نوردهی بسیار بالا و قابلیت بالا بردن سایه ها برای پرداختن به صحنه های کنتراست بالا را فراهم می کند.

«فن آوری پشت روشن، شاتر الکترونیکی، سیستم فوکوس خودکار بدون بی دقتی های رایج در سیستم های تشخیص فاز دوربین های DSLR، و ویژگی Eye AF همگی دوربین Sony a7R II را از سر راه برمی دارند و این امکان را برای شما فراهم می کنند بر روی تولید تصویر تمرکز کنید»

حالت های پرده اول الکترونیکی و شاتر کاملا الکترونیکی (بی صدا) در دوربین دیجیتال Sony a7R II باعث می شوند بتوان با این دوربین بدون آینه تصاویری با جزئیات بسیار بالا و عاری از مشکلات لرزش شاتر در مدل a7R اصلی وجود دارد را به تصویر کشید. این ویژگی همراه با عدم وجود آینه در این دوربین باعث می شود در مقایس با یک دوربین عکاسی DSLR هم سطح دیگر نگران لرزش های ناشی از آینه و شاتر دوربین نباشید. از طرف دیگر، سیستم لرزه گیر تعبیه شده در داخل بدنه دوربین ( از نوع شیفت سنسور تصویر ) کارآیی و آزادی عمل بالاتری را در عکاسی بر روی دست فراهم کرده، این امکان را برای کاربر فراهم می کند دیگر مثل دوربین های عکاسی DSLR زمانی که با لنزهای فاقد سیستم لرزه گیر استفاده می شوند، مدام نگران سرعت شاتر مناسب برای جلوگیری از تاثیرات لرزش دوربین نباشد.

 دوربین دیجیتالی Sony a7R II در هر دو حالت فول فریم و APS-C (Super 35) قابلیت ضبط فیلم های 4K/30p در داخل دوربین را ارائه می کند، در حالی که حداکثر سرعت ضبط در حالت 1080p، 60 فریم در ثانیه است ( البته فریم ریت 120 فریم در ثانیه در حالت 720p موجود است ). در این دوربین در مقایسه با مدل a7S II در حالت فیلمبرداری 4K فول فریم به نتایج شارپ تر و بهتری در نور کم می رسید، اما در حالت 4K Super 35 تصاویر تولید شده با مدل a7S II به دلیل بیش نمونه گیری یا Oversampling و قرائت کل پیکسل ها از جزئیات بسیار بالایی برخوردار هستند. سیستم تشخیص فاز بر روی سنسور تصوی، فوکوس خودکار سریع و دقیق همراه با فوکوس گردی بسیار کمی را در فیلمبرداری تضمین می کند. این سیستم همراه با ویژگی تشخیص چهره، باعث می شود دوربین دیجیتالی Sony a7R II چنان عملکرد فوکوس خودکار خوبی در فیلمبرداری داشته باشد که حتی کاربران حرفه ای نیز وسوسه بشوند در فیلمبرداری های جرفه ای نیز از آن استفاده کنند. از طرف دیگر، پروفایل S-Log 2 کمک می کند این دوربین بدون آینه بیشترین دامنه پویایی ممکن را در فیلم های ایجاد کرده، این امکان را برای فیلمبرداران فراهم کند در شرایط دشوار و نور کنتراست بالا فیلمبرداری کنند.

دوربین عکاسی دیجیتال Sony a7R II نه تنها مرزهای دوربین های عکاسی بدون آینه، بلکه در کل مرزهای دوربین های عکاسی را گسترش می دهد. این دوربین ویژگی های جدید متعددی دارد که جاذبه زیادی برای نسل جدید عکاسان ایجاد می کند. و این ویژگی های پیشرفته جدید تنها برای این ارائه نشده اند که لیست مشخصات این دوربین بدون آینه را کامل کنند؛ سنسور تصویر پشت روشن، شاتر الکترونیکی، سیستم فوکوس خودکاری که عاری از بی دقتی های رایج سیستم های فوکوس خودکار تشحیص فاز دوربین های عکاسی DSLR است، و ویژگی Eye AF همگی دوربین Sony a7R II را از سر راه عکاسی برمی دارند و این امکان را برای شما فراهم می کنند تنها بر روی گرفتن تصویر تمرکز کنید. اگر شما یک عکاس منظره، مراسم، ژورنالیست، یا پرتره هستید، مطمئن باشید که با دوربین دیجیتالی بدون آینه Sony a7R II به عملکردی بالاتر از هر دوربین DSLR دیگری می رسید. در نتیجه، با وجودی که ما در ارتباط با ویژگی های ارگونومیک و سیستم منوی این دوربین کمی احتیاط می کنیم، به راحتی نمی توان اثبات کرد که دوربین عکاسی Sony a7R II برترین دوربین فول فریم موجود در بازار نیست.

 

منبع: پارس کانن

 https://telegram.me/parscanon1

برای دریافت آخرین اخبار روز دوربین های عکاسی در خبرنامه پارس کانن عضو شوید

 

  عنوان نظر :
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
  نظر شما :
 
  کد امنیتی :
 
استفاده از این مقاله فقط با ذکر منبع پارس کانن مجاز است.
خرید دوربین |  قیمت دوربین |  نمایندگی کانن |  دوربین دیجیتال |  دوربین عکاسی

دوربین دیجیتال

© Copyright 2009-2012 by ParsCanon. All Rights Reserved.