آدرس فروشگاه مصطفی : تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع حافظ، پاساژ حافظ، پلاک 37    تلفن : 66726191 - 66716441   موبایل : 09123809466
 
مسابقه عکاسی شماره 1

« به نام خدا »
بیانیه ی داوری نخستین مسابقه ی عکس پارس کانن
دید در عکاسی بعنوان بارز ترین ویژگی عکاس،در انتخاب و داوری عکس اولین ملاک بوده و خواهد بود،ولیکن با در نظر گرفتن باز تعریف جدید از شیوه ها ی روایت و زبان تصویر و خصوصا عام تر شدن هنر عکاسی که به دلیل پیشرفتهای تکنولوژیکی و حاکمیت دیجیتال بر این هنر و از طرفی بروز شکلهای جدید زندگی بشر که زائیده ی همین پیشرفتها می باشد؛کمی انتخاب و قضاوت کردن را سخت می نماید.نا گفته پیداست حاکمیت زندگی شهری که وابستگی شدیدی به ابزار متکی به صنعت دیجیتال پیدا کرده بخش زیادی از حوصله ی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و اگر مهمترین اصل زندگی در این عصر را سرعت بنامیم،عدم برخورداری از این اصل انسان امروزی را واپس گرا و عقب مانده جلوه خواهد داد.با لحاظ نمودن تمام ویژگیهای مثبت این اصل تبعات جبران ناپذیر سرعتی که مبتنی بر درک درست نباشد را بسیار گمراه کننده خواهیم دید،نکته بارز این مسئله در هنر عکاسی و بهره گرفتن عکاسان جوان از تنوع ابزار امروزی در شرایط سرعتی،متاسفانه رسوخ شتابزدگی در آثار تولید شده که شاید به تنهایی واژه عکس را نتوان به بسیاری از این آثاری که ابزار اولیه ی خلق آن دوربین عکاسی است اتلاق نمود.

پروسه ای که پس از طی نمودن مراحل ویرایش در نرم افزار های مرتبط منجر به خلق اثری شاید چشمگیر شده ولی در عمل بدلیل دور شدن از اصل و عدم وفاداری به اصالت موضوع از تاثیر گذاری قوی که در عکس های نسل آنالوگ شاهد بوده ایم را دیگر نخواهیم دید،آراستن و زیباتر نمودن هر چیزی تا مادامیکه اصل آن دچار تغییر نشود صحیح است و زیاده روی در این موضوع افراطی است که به زبان ساده همه ما آنرا جیغ می نامیم.گرچه در لحظه ابتدایی مواجح شدن با این موضوع شاید عکس العمل زیادی از خودمان نشان دهیم،ولیکن در کوتاه زمانی اگرحتی آن عمل را استهزا نکنیم به بی خاصیت بودنش خودمان را راضی و از آن مسئله خود را دور می کنیم،هنگامیکه این اتفاق در یک اثر هنری شکل می گیرد،اثری مانند عکس به زبان ساده،خلق یک عکس مصنوعی شکل گرفته و در تاثیر و ارزش اثری مصنوعی همان ترجمه ی عام ذهن ما یعنی قلابی بودن بوجود می آید که بی شک کشف جعلی و قلابی بودن،کل اعتبار آن اثر را از بین خواهد برد و بی شک عکس هنری یعنی اثری که اعتبار آن در درون ما حس قوی به وجود آورد و در نا خودآگاه ما تایید شود می باشد نه عکسی برخوردار از رنگ و خط وجلوه های آرایش شده ی نرم افزاری،پس آرایش مصنوعی زیبنده این هنر نیست و اما برخورداری از ابزار دیجیتال نیز امری است گریز ناپذیر ودر عین حال لازم ،البته صحیح و آگاهانه استفاده کردن از آن،به عبارتی بجای آراستن و آرایش کردن ،پیراستن و پالایش کردن را در استفاده از این ابزار اصل قرار دهیم ،آن هم تا حدی که جلوه بیرونی آن مشهود نشود یعنی آنقدر با احتیاط و حداقل استفاده از این ابزار،که مطلقا در عکس دیده نشود.

با تمام این احوال،برگزاری مسابقه عکاسی که به بهانه ی آن این مطلب نگاشته شده توسط کانن پارس و استقبال چشمگیر عکاسان جوان و البته ارسال قریب هزار عکس (انتخاب شده) که بسیار دور از ذهن بود و با دیدن بخش اعظم این عکس ها شعف گسترش فرهنگ عکاسی و بالا رفتن سواد بصری جوانان که به یمن استفاده از این ابزار می باشد.مرا به اعمال حساسیتی دو چندان در این قضاوت سخت وادار نمود و به این دلیل خود را مسئول به طرح این موضوعات و بازگو کردن تاثیر حاصل قریب به 20 سال آشنایی با این هنر و درک از این زبان نموده،البته زبان هنر زبان امر نیست ،تا حقیقت کلام چه باشد و روح حقیقت طلب انسان از بیان این کلمات آنچه درست است را بپذیرد،چه بسا رسم بر این است.2خط نوشته و سه اسم و یک امضا بعنوان رای داور. پی گیری مجدانه ی شرکت کنندگان و برگزار کننده مسابقه بی شک اهمیت این مسئله را به خوبی نمایان تر می کند و اینجانب ضمن ارج نهادن به اقدام فرهنگی و هنر مندانه ی پارس کانن و هنر هنرمندان عکاس شرکت کننده ،امید ادامه ی این حرکت را از سوی برگزار کننده و پیگیری آن توسط هنرمندان عکاس را داشته ومطمئنم تمام این اتفاقات به بالا رفتن سواد بصری و رونق هرچه بیشتر زبان تصویر که بین اللملی ترین زبان دنیاست در بین جوانان کشورمان باشد.

با احترام به همه ی هنرمندان برگزارکننده و شرکت کننده مطالب زیر را که خاص این مسابقه ومسایل آن دیدم را عرض می نمایم. داوری تعداد بیشماری عکس که حتی بعد از گزینش اولیه صورت پذیرفته،به دلیل باز بودن مقررات مسابقه کار را بسیار دشوار کرد که البته از طبیعیات تجربه ی اول هر حرکتی است و امید که در دوره دوم این مسابقه از این تجربه ها استفاده ی خوبی در تدوین مقررات مسابقه لحاظ گردد،به عنوان مثال در تعداد عکس های ارسالی عدم دسته بندی موضوعی،مهمترین مسئله یعنی استفاده از نرم افزار های ویرایش عکس مانند فتوشاپ و همچنین عدم تعیین سطح برای عکاسان باعث تنوع بسیار زیادی در میان عکسهایی موجود گردیده بود که عملا داوری بصورت عام و بر مبناهای عکس نهایی صورت پذیرفت و استفاده از تمام تکنیکهای موجود به عنوان اشراف عکاس بر تکنیکات روایتی تلقی و تمام امتیازات اعم از زاویه دید،ترکیب بندی رنگی،استفاده زیبا شناسانه از لنز ها،کادره کردن و افزودن جلوه های بصری و.... تا جایی که اصالت اثر را از عکس خارج نکند ملاک قرار گرفت.

و در چند مورد که عکس اولیه تبدیل به تصویری انتزاعی و شبیه به طراحی گرافیکی شده بود از داوری خارج و با حذف آن آثار،مابقی عکسها به صورت عام درجه بندی شده وضمن انتخاب و معرفی عکس های شاخص که پیشنهاد ایجاد نمایشگاهی در وب سایت برگزار کننده برای بازدید همه ی شرکت کنندگان بعنوان یکی از مراحل مسابقه داده می شود،ضمن تقدیر از تمامی هنرمندان عکاسی که آثارشان انتخاب گردیده به تمامی ایشان تبریک گفته و همه آنان را مستحق دریافت جایزه میدانم،با این حال با در نظر گرفتن قانون مسابقه یعنی معرفی عکسهای برتر رای خود را به شرح زیر اعلام میدارم .

عکس برگزیده اول، از آثار هنرمند عکاس شایان محرابی

عکس برگزیده دوم، از آثار هنرمند عکاس مهدی هنرجویان

عکس برگزیده سوم، از آثار هنرمند عکاس محسن کرمانی

ضمناً چهار عکس نیز مستحق تقدیر ویژه بطور یکسان به این شرح اعلام می گردد.

1 عکس هنرمند عکاس آرمان تیمور

2 عکس هنرمند عکاس احمد صادقی

3 عکس هنرمند عکاس قاسم فتحی طرزم

4 عکس هنرمند عکاس محمد نقدی



با آرزوی موفقیت
سید محمد مختاری


© Copyright 2009-2012 by ParsCanon. All Rights Reserved.